مشاهده هواپیماهای در حال پرواز ایران

مشاهده آنلاین هواپیما های در حال پرواز
مشاهده آنلاین تمامی پرواز های ایران و جدید از طریق اپلیکیشن های اندروید و IOS برای آشنایی بیشتر این محتوا را مطالعه کنید.
تاریخ : 01/20/2023 11:28:27 ق.ظ

ترافیک هوایی به حرکت هواپیماهای مختلف در مسیرهای پروازی گوناگون اشاره دارد. ترافیک و کنترل هوایی یکی از مهم ترین مسائل صنعت هوانوردی در ایران و خارج از آن است. شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم در این لحظه به آسمان بالای سرتان نگاه می کنید و می بینید که خالی است تعداد زیادی از هواپیماها در حال جابه جایی مسافران به مقصدهای مختلف و تردد هستند.

در 1 ژانویه 2017 که ترافیک هوایی آرام ترین زمان سال را در خود تجربه کرد تقریباً 3354 هواپیما در آسمان جهان سفر کردند و در 5 آگوست 2017، سنگین ترین روز برای ترافیک هوایی سال، 12856 هواپیما در آسمان پرواز کردند که رقم بسیار قابل توجهی است.

ترافیک هوایی معمولاً توسط کنترلرهای مختلف روی زمین نظارت و بررسی می شود تا پرواز با خیال راحت به مقصد برسند و یک توقف کامل انجام دهند. این کار بسیار حساس بوده و نیاز به دقت و تجربه بالایی دارد. برای خرید بلیط هواپیما داخلی و خارجی می توانید از سایت شرکت ارائه دهنده خدمات مسافرتی استفاده کنید. تیم بلیط کده می خواهد اطلاعات بیشتری در مورد ترافیک هوایی به شما معرفی کند، لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

کنترل ترافیک هوایی چگونه انجام می گیرد؟

کنترل هوایی

اولین بار در سال 1920 در فرودگاه کرویدون لندن کنترل ترافیک هوایی معرفی و آغاز به کار کرد. کنترل ترافیک هوایی سرویسی است که توسط کنترلرهای ترافیک هوایی بر روی زمین ارائه می شود. در واقع وظیفه کنترلرهای ترافیک هوایی کنترل هواپیما بر روی زمین و در فاصله معینی از فرودگاه است.

کنترلرهای ترافیک هوایی در برج مراقبت فرودگاه قرار دارند و در طول پرواز خلبان می تواند با آنها تماس گرفته و از کنترلرها راهنمایی بخواهد. هدف اصلی مدیریت ترافیک هوایی در سراسر جهان جلوگیری از حوادث هوایی، سازماندهی و تسریع جریان ترافیک هوایی است.

کنترل ترافیک هوایی نیز بر اساس قوانین بین المللی مشخص شده و کنترل کننده های ترافیک هوایی برای جلوگیری از برخورد هواپیماها، قوانین این حوزه را به شدت اجرا می کنند. قوانین ترافیک هوایی تضمین می کند که هر هواپیما همیشه حداقل فضای اطراف خود را داشته باشد.

برای جلوگیری از برخورد هواپیماها با یکدیگر، بسیاری از هواپیماهای مدرن امروزی مجهز به سیستم های جلوگیری از برخورد هستند، به طوری که خلبان می تواند قبل از وقوع هر حادثه ای هشدار لازم را از نزدیک شدن بیش از حد هواپیماهای دیگر دریافت کند. وجود این سیستم باعث ایمنی بیشتر پرواز می شود.

چگونه می توانید تعداد پروازها را ببینید؟

در دنیای آنلاین امروزی، می توانید از وب سایت ها و اپلیکیشن های مختلف برای ردیابی پروازهای داخلی و خارجی استفاده کنید. این سایت ها یک نقشه زنده از پروازهای داخلی و بین المللی با حرکت هواپیما را نشان می دهد.

با مشاهده آنها می توانید به تعداد پروازهای روزانه در مناطق مختلف، مسیرهای ترافیکی یا مناطق پرواز ممنوع مانند کشورهای جنگی پی ببرید.

همچنین می توانید پرواز را به طور جداگانه دنبال کنید و هواپیما را از برخاست تا فرود ببینید. در زیر سایت های بین المللی محبوبی را به شما معرفی می کنیم که می توانید پروازها را در آنها بررسی کنید.

1. فلایت اویر (FlightAware)

نرم افزار مشاهده آنلاین هواپیما ها

​علاوه بر مشاهده وضعیت پرواز برای هواپیماهای تجاری در سراسر جهان، می توانید وضعیت پروازهای خصوصی و چارتر در ایالات متحده و کانادا را نیز در وب سایت FlightAir پیگیری کنید. این وب سایت به شما امکان جستجو بر اساس مسیر، خط هوایی، شماره پرواز و کد فرودگاه را می دهد.

2. فلایت استیتس (FlightStats)

FlightStats قطعاً یکی از بهترین ردیاب های پرواز زنده است که به شما امکان می دهد مسیر یا فرودگاه خاصی را با شماره پرواز ردیابی کنید. هر شماره پروازی که در سایت جستجو کنید، اطلاعات آن در قسمت پروازهای من ذخیره می شود تا بتوانید بعداً به راحتی به آن دسترسی داشته باشید. از ویژگی های مهم این وب سایت وجود نقشه ردیاب پرواز زنده است که موقعیت دقیق هواپیما را روی نقشه نشان می دهد.

3. اپلیکیشن فلایت برد (Flight Board)

اگر می خواهید پروازهای خود را در دستگاه تلفن همراه یا رایانه لوحی ردیابی کنید، نسخه های Android و IOS برنامه Flight Board در دسترس هستند. در اپلیکیشن Flight Board می توان یک پرواز خاص را بر اساس شماره، مقصد یا خط هوایی جستجو و ردیابی کرد. همچنین، در این اپلیکیشن حرفه ای، به سرعت بین پروازهای خروجی و ورودی در یک فرودگاه خاص با یک اشاره جابه جا شوید.

4. اپلیکیشن فلایت رادار (Flightradar24)

Flight Radar 24 یکی از محبوب ترین سایت ها و اپلیکیشن های ردیابی پرواز در جهان است. سرویس رادار پرواز در این سایت به هر کسی اجازه می دهد تا مسیر هر پرواز تجاری در جهان را در رادار پرواز ردیابی کند، این وب سایت بسیار سرگرم کننده است.

وقتی وارد این صفحه می شوید، اولین چیزی که هنگام ورود به شما نشان داده می شود، موقعیت جغرافیایی و تعداد هواپیماهای آن منطقه است. وقتی شخصی از ایران وارد این صفحه می شود، ابتدا ترافیک هوایی ایران را می بیند، اما هر چه جلوتر می رود، با حرکت روی نقشه هواپیماهای بیشتری را می بیند.

با کلیک بر روی یک شرکت هواپیمایی در این سایت، اطلاعات پرواز آن شرکت هواپیمایی نمایش داده می شود. این سایت به شما این امکان را می دهد که پرواز مورد علاقه خود را از مبدأ تا مقصد، درست در جایی که عزیزتان است، دنبال کنید. این سایت به شما این امکان را می دهد که تمام پروازهایی را که در حال حاضر از بالای سر خود می گذرند، بررسی کنید که به خودی خود جالب و هیجان انگیز است. شما می توانید این برنامه را از مایکت های مختلف بر روی گوشی و تبلت خود دانلود کنید.

معرفی برنامه Flightradar24

flight24

به طور خلاصه، برنامه Flight Radar یک برنامه آنلاین وضعیت پرواز و بررسی کلی پرواز است که در سال 2006 راه اندازی شد. محبوبیت این برنامه در طول سال ها افزایش یافته است و تا به امروز بیش از 40 میلیون بار دانلود شده است.

برنامه Flightradar24 به طور متوسط ​​180000 پرواز را در سراسر جهان در طول روز ردیابی می کند و بیش از 2 میلیون کاربر هر روز از برنامه Flightradar24 استفاده می کنند. برای آشنایی بیشتر با این طرح پرواز آنلاین می توانید به صفحه اینستاگرام آن مراجعه کنید. اولین قدم برای استفاده از این اپلیکیشن دانلود فلایت رادار 24 است که در زیر آمده است:

برنامه Flightradar24 برای سیستم عامل اندروید را از گوگل پلی دانلود کنید

برنامه Flightradar24 iOS را از اپ استور دانلود کنید

این وب سایت یکی از بهترین سیستم های ردیابی پرواز در جهان است. رادار پرواز سرویسی است که به هر کاربری اجازه می دهد تا مسیر هر پرواز تجاری در سراسر جهان را در رادار پرواز خود ردیابی کند. به غیر از اطلاعات مکان هواپیما، می توانید از این سرویس برای ردیابی سایر جزئیات پرواز مانند سرعت، ارتفاع و غیره استفاده کنید.

هنگامی که وارد وب سایت می شوید، نقشه ای بصری را مشاهده می کنید که هواپیما را در زمان واقعی نشان می دهد. اگر ماوس را روی هواپیمای موردنظر قرار دهید، اطلاعاتی در مورد شماره پرواز آن در اختیار شما قرار می گیرد که شامل مجموعه ای از اعداد مشخص خواهد بود.

نقشه ترافیک هوایی زنده

وقتی روی پرواز موردنظر کلیک می کنید، در سمت چپ رابط کاربری، داشبوردی با تمام جزئیات پرواز باز می شود که شامل اطلاعات زیر است:

شماره هواپیما

شماره پرواز

نام فرودگاهی که هواپیما در آن حرکت می کند.

نام فرودگاهی که هواپیما در آن فرود می آید.

کل زمان خروج و رسیدن

فاصله پرواز بین دو فرودگاه

مسافت طی شده با هواپیما

ارتفاع فعلی هواپیما

نوع پرواز

مسافتی که هواپیما باید تا مقصد خود طی کند

سرعت پرواز هواپیما که بر حسب گره مشخص می شود و هر گره برابر با 1852 کیلومتر در ساعت است.

همچنین با پرداخت درون برنامه می توانید اطلاعات مهمی در مورد پرواز موردنظر به دست آورید:

سرعت باد فعلی

شماره سریال هواپیما

سال صدور هواپیما

سرعت عمودی در حال حاضر

دمای هوا در خارج از هواپیما

امکانات و راهنمای استفاده از اپلیکیشن فلایت رادار 24

هنگامی که برنامه Flightradar24 را برای اولین بار باز می کنید، خطوط هوایی زیادی را در سراسر جهان خواهید دید که مانند بازدید از کلنی مورچه ها بوده و برایتان ممکن است گیج کننده باشد. هر چه هواپیما روی نقشه بزرگتر باشد، هواپیما در شکل ظاهری و واقعیت هم بزرگتر است؛ بنابراین می توان تصویر یک هواپیمای بزرگ ایرباس را از تصویر یک جت شخصی کوچک روی نقشه تشخیص داد.

ردیابی هواپیما با شماره پرواز در برنامه Aircraft Radar 24

ردیابی هواپیما های در حال پرواز

برای ردیابی کردن پرواز موردنظر خود در اپلیکیشن Flightradar24 بر اساس شماره پرواز، می توانید پس از باز شدن برنامه بر روی گزینه جستجو کلیک کرده و شماره پرواز را وارد کنید. فوراً پس از وارد کردن این مشخصات، اطلاعات مختلفی مانند مبدأ و مقصد و زمان تقریبی هواپیما به مقصد نهایی را دریافت خواهید کرد. با کلیک بر روی گزینه view on map می توانید حرکت هواپیمای خود را بر روی نقشه به صورت لحظه ای مشاهده کنید.

جستجوی فرودگاه ها در اپلیکیشن Flightradar24

علاوه بر ردیابی پرواز، می توانید با وارد کردن نام فرودگاه موردنظر (به زبان لاتین) در قسمت جستجو، به مواردی مانند اطلاعات پرواز، آب و هوا، شرایط باند و مکان فرودگاه روی نقشه دسترسی داشته باشید. اگر نام یک شهر یا کشور را وارد کنید، لیستی از تمام فرودگاه های آن را مشاهده خواهید کرد. همچنین با مراجعه به قسمت Weather می توانید از دما و آب و هوای 3000 فرودگاه در سراسر جهان به راحتی دست پیدا کنید.

فلایت رادار چگونه کار می کند؟

با استفاده از فناوری ADS-B، کل فرآیند انتقال داده به صورت زیر انجام می شود:

هواپیمای حامل فرستنده ADS-B مختصات دقیق خود را از ماهواره دریافت می کند.

داده های دریافتی فرآیند پخش را از طریق ترانسپوندر اتر هوا انجام می دهند.

ایستگاه زمینی سیگنال را ثبت کرده و به سرور رادار پرواز ارسال می کند.

به لطف تمام داده های موجود در وب سایت، کاربر در نهایت این فرصت را پیدا می کند تا تصویری کامل و واقعی از پرواز هواپیما در زمان واقعی به دست آورد.

تماشای سه بعدی هواپیما در اپلیکیشن Flightradar24

هنگامی که شماره پرواز یک هواپیما را در پرواز رادار 24 جستجو می کنید یا به طور تصادفی روی نماد هواپیما در برنامه کلیک می کنید، می توانید هواپیما را به صورت سه بعدی از منظر سوم شخص یا از نمای 3 بعدی کابین خلبان مشاهده کنید. برای این کار روی آیکون مکعبی شکل در پایین صفحه کلیک کنید.

شناسایی مسیر هوایی هواپیماها

از دیگر ویژگی های اپلیکیشن فلایت رادار 24 امکان مشاهده مسیر هواپیما است که روی نقشه به صورت نقطه چین نشان داده شده است. برای اطلاع از مسیر هواپیما بر روی گزینه مسیر کلیک کنید. همچنین با کلیک بر روی گزینه Track می توانید هواپیما را تا مقصد ردیابی کنید.

امکان دسته بندی هواپیماها

حتماً تا به حال به این نتیجه رسیده اید که اطلاعات اپلیکیشن Flightradar24 کامل و جامع است. شما می توانید موتور خود را با استفاده از موتور جستجو تغییر دهید. با کلیک بر روی گزینه فیلتر می توانید جستجوی خود را بر اساس نوع پرواز، فرودگاه، ارتفاع پرواز، سرعت پرواز مرتب کنید.

یک پرواز نزدیک خود پیدا کنید

با فعال کردن دسترسی Flight Radar 24 به سایت تلفن همراه، می توانید از دقیق ترین اطلاعات در مورد هواپیما و فرودگاه های نزدیک خود استفاده کنید. علاوه بر این، با کلیک بر روی گزینه AR در گوشه سمت چپ بالای Flightradar24، هواپیما را با استفاده از دوربین دستی شناسایی کنید.

دسترسی به اطلاعات پروازهای روزهای گذشته

یکی از جالب ترین و مهم ترین ویژگی های اپلیکیشن Flightradar24، امکان دسترسی به اطلاعات پرواز است که در گذشته در آسمان تردد داشته اند. برای این کار روی گزینه play back کلیک کرده و تاریخ موردنظر خود را انتخاب کنید. با این کار می توانید حرکت تمام ایرلاین های دنیا در روزهای گذشته را به صورت تصویری روی نقشه مشاهده کنید و با انتخاب زمان بازی ویدئویی و تنظیم سرعت پرواز موردنظر خود را مشاهده کنید.

فلایت رادار برای چه کسانی مفید است؟

کاربران مختلف از ویژگی های مختلف این اپلیکیشن استفاده می کنند. اما برای دسته ای از افراد این برنامه مهمتر است مانند:

سازمان های نظارتی (نظامی و غیرنظامی) از رادار هوانوردی برای تنظیم ترافیک هوایی استفاده می کنند.

افرادی که می خواهند پرواز یکی از عزیزان خود را بررسی کنند. آنها می توانند به داده های سال های خاص دسترسی داشته باشند.

کنترلرهای هواپیماهای بدون سرنشین مسئول اطمینان از عدم تداخل تجهیزات آنها با ترافیک هوایی هستند و باید از رادار هواپیما برای جستجوی مسیرهای پرواز استفاده کنند.

هر کسی که قصد نقل مکان به یک آپارتمان جدید را دارد می تواند از رادار هواپیما برای بررسی هواپیماهایی که بر فراز محله جدیدشان پرواز می کنند استفاده کند.

مسافران به راحتی می توانند شماره پرواز خود را برای بررسی کردن مسیر پرواز را جستجو کنند. اگر سفر در طول روز انجام می شد و از مناطق دیدنی در طول مسیر عبور می کرد، می توانستند یک صندلی در پنجره را برای تماشا انتخاب کنند.

بلیط هواپیما با بلیط کده

ترافیک هوایی و کنترل آن یکی از موضوعات مهم و حساس در صنعت هوانوردی جهانی است که توسط متخصصین این حوزه رصد می شود و مورد توجه عموم مردم قرار می گیرد و به همین دلیل وب سایت ها و اپلیکیشن های زیادی در این زمینه تخصص دارند. برای سفر هوایی می توانید بلیط هواپیما داخلی یا خارجی خود را از سایت بلیط کده با بهترین قیمت و در اسرع وقت خریداری کنید. سایت فروش بلیط کده خدمات 24 ساعته را برای علاقه مندان به سفر ارائه می دهد.

ثبت دیدگاه
دیدگاه کاربران

مطالب مرتبط

بزرگترین هواپیمای جهان
بزرگترین هواپیمای جهان

هزاران سال است که انسان ها در تلاشند تا به آسمان بروند. از تلاش های اولیه بشر با استفاده گلایدرها و...

آیا هواپیمای مسافربری چینی جای بوئینگ را در ایران می گیرد؟
آیا هواپیمای مسافربری چینی جای بوئینگ را در ایران می گیرد؟

شرکت هواپیمایی چینی سال هاست که برای سبقت گر...

وسایلی که ورودشان به کابین هواپیما ممنوع است
لیست وسایل ممنوعه به هواپیما

معمولا هر مسافر اجازه دارد تا 5 الی 7 کیلوگرم، بسته به نوع بلیط هواپیما ، بار با خود به داخل کابی...

10 نکته عجیب درباره غذای مسافران در هواپیما
10 نکته عجیب درباره غذای مسافران در هواپیما

شاید شما نیز شایعات بسیاری درباره غذای هواپیما شنیده و در سفرهای هوایی غذاهایی با رنگ و طعم متفاوت...

بالاخره بلیط هواپیما 29% گران شد یا 85%؟
بالاخره بلیط هواپیما 29% گران شد یا 85%؟

قیمت بلیط هواپیما در دو سال گذشته، از ابتدای سال 1400 تا کنون بدون هیچ گونه تغییری به فروش رسی...

آموزش پیدا کردن بلیط ارزان هواپیما
آموزش پیدا کردن بلیط ارزان هواپیما

اگر قصد سفر دارید و می خواهید بلیط هواپیما را با ارزان ترین قیمت ممکن خریداری کنید، بایستی در لیست...