تفاوت پرواز اکونومی، بیزینس و فرست کلاس

تفاوت کلاس های پروازی
مزایا و معایب کلاس های پروازی در این مطلب بررسی شده است. گران بودن همیشه به معنای بهتر بودن نیست!
تاریخ : 01/19/2023 10:05:21 ق.ظ

در حالی که شرکت های هواپیمایی خدمات مختلفی را به مسافران ارائه می دهند، اما دو عاملی که معمولاً بیشترین تاثیر را بر کیفیت خدمات و قیمت بلیط دارند، مسافت پرواز و کلاس پرواز هستند. وقتی صحبت از کلاس های پروازی می شود، باید گفت که «هرچه کلاس پرواز گران تر، بهتر!» ممکن است فکر کنیم که در بیشتر پروازها کلاس پروازی مهم نیست زیرا هدف همه مسافران رسیدن از نقطه A به نقطه B است. اما وقتی مسافت طولانی و خسته کننده باشد، کلاس پروازی اهمیت پیدا می کند. پس قبل از خرید بلیط هواپیما، بهتر است در مورد تفاوت انواع کلاس پروازی اطلاعات خود را کامل کنید.

معرفی انواع کلاس پروازی

چهار کلاس پروازی وجود دارند که می توانید در پروازهای خطوط هوایی در سراسر جهان پیدا کنید، اینها شامل اکونومی کلاس، پرمیوم کلاس، بیزینس کلاس و فرست کلاس هستند. محبوبیت پرمیوم کلاس در حال افزایش است و بیشتر خطوط هوایی این کلاس پروازی را به کابین هواپیماهای خود اضافه کرده اند.

محبوبیت فرست کلاس به دلیل شباهت زیاد به بیزینس کلاس در حال کاهش است. همچنین، کلاس های اکونومی و بیزینس را می توان در بیشتر پروازها با مسافت کوتاه و طولانی مشاهده کرد، اما فرست کلاس منحصراً در پروازها با مسافت طولانی کاربرد دارد. در ادامه به طور مفصل در مورد انواع کلاس پروازی صحبت می کنیم:

1- کلاس پروازی اکونومی

پرواز اکونومی

بیایید با ابتدایی ترین کلاس پروازی یعنی اکونومی شروع کنیم. این کلاس را می توان در اکثریت پروازهای خطوط هوایی به استثنای پروازهایی از کلاس های پریمیوم مانند بیزینس بریتیش ایرویز بین شهر لندن و فرودگاه جان اف کندی نیویورک یافت. وقتی صحبت از صندلی های اکونومی به میان می آید، آدم به صندلی های متراکم و چسبیده به هم در ردیف های مختلف فکر می کند.

هر صندلی در کلاس اکونومی حدود 75 تا 80 سانتی متر با صندلی جلویی فاصله دارد (فاصله پشتی صندلی عقبی با پشتی صندلی جلویی). صندلی های اکونومی قابلیت خم شدن به عقب را تحت یک زاویه خاص دارند. اما برخی از خطوط هوایی ارزان قیمت مانند رایان ایر (شرکت هواپیمایی ایرلندی) و حتی شرکت های هواپیمایی قدیمی مانند بریتیش ایرویز، صندلی های اکونومی دارند که اصلاً خم نمی شوند.

در هواپیماهایی که مسافت زیادی را در پرواز اکونومی طی می کنند، معمول است که یک صفحه نمایش پشت صندلی و روبروی هر مسافر وجود دارد. از صفحه نمایش می توانید برای تماشای فیلم استفاده کنید یا اینکه گوشی همراه خود را از طریق پورت USB شارژ کنید. تعداد زیادی از خطوط هوایی، مجهز به پریز برق هستند تا مسافران بتوانند از لپ تاپ خود در کلاس اکونومی استفاده کنند.

خدمات پرواز اکونومی کلاس

اگر با یک شرکت هواپیمایی ارزان قیمت پرواز می کنید، باید برای هر غذا یا نوشیدنی اضافی هزینه بپردازید. فرقی نمی کند پرواز شما دو ساعته باشد یا یک پرواز بین قاره ای 10 ساعته! در هر صورت برای خدمات اضافی باید هزینه پرداخت کنید. با یک ایرلاین سنتی مانند لوفت هانزا یا ژاپن ایرلاینز، نوشیدنی و میان وعده دریافت خواهید کرد.

در پروازهای اکونومی ایران معمولاً یک وعده به همراه چایی و میان وعده بسته به مدت زمان سفر به مسافران ارائه می شود. برخی از خطوط هوایی خارجی در پروازهای طولانی مدت، کیت های بهداشتی مانند مسواک، خمیردندان و سایر موارد را حتی در کلاس اکونومی ارائه می دهند.

سرویس زمینی اکونومی کلاس

خدمات زمینی به هر سرویس گفته می شود که مسافران در قبل یا بعد از سفر خود با هواپیما به آنها دسترسی دارند. برای مثال، صف ورود به کلاس اکونومی (گیت) بسیار شلوغ است. بنابراین باید زمانی زیادی را در صف منتظر بمانید تا وارد هواپیما شوید یا بعد از پایان سفر از هواپیما خارج شوید. همچنین به سالن استراحت دسترسی نخواهید داشت و فردی وجود ندارد که چمدان های شما را در داخل فرودگاه حمل کند.

3- کلاس پروازی پرمیوم

پرواز پرمیوم کلاس

اگر در داخل کابین هواپیما به فضای بیشتری نیاز دارید، کلاس پرمیوم گزینه بهتری است. محبوبیت این نوع کلاس پروازی در حال افزایش است و فعلاً در پروازها با مسافت متوسط و طولانی به کار گرفته می شود. هنگام رزرو کلاس پرمیوم، بهتر است قیمت کلاس بیزینس را نیز بررسی کنید زیرا گاهی اوقات بلیط های پرمیوم با بلیط های تخفیف خورده بیزینس کلاس برابری می کند.

مهمترین تفاوت پریمیوم در مقایسه با اکونومی، فضای موجود برای هر مسافر است. به طور کلی، صندلی ها چند سانتی متر پهن تر هستند و قابلیت خم شدن در آنها نیز بیشتر است. فاصله هر صندلی نسبت به صندلی جلویی بین 95 تا 100 سانتی متر است. همین افزایش فاصله باعث راحتی بیشتر مسافران شده است. جدای از این مزیت، وجود پریز برق و تکیه گاه پا و دست از ویژگی های استاندارد در کلاس پرمیوم هستند.

خدمات در پرواز پرمیوم کلاس

غذایی که در پرمیوم دریافت می کنید، در بیشتر موارد تقریباً مانند اکونومی است. تفاوت در سرویس غذا ممکن است بسته به ایرلاین متفاوت باشد. برخی از شرکت های هواپیمایی اقدام به سرو غذا با کیفیت بالاتر می کنند یا اینکه قبل از حرکت یک نوشیدنی برای خوشامد گویی مسافران سرو خواهند کرد. همچنین کیت بهداشتی در بیشتر پروازهای پریمیوم ارائه می شود.

خدمات زمینی پرمیوم کلاس

در حالی که برخی از خطوط هوایی به مسافران پرمیوم خود مزایای زیادی ارائه نمی دهند، برخی دیگر مانند خطوط هوایی سنگاپور، ویرجین آتلانتیک و ایر نیوزلند، دسترسی به صف های خلوت تر و حمل چمدان ها را فراهم می کنند. برخی از خطوط هوایی مانند لوفت هانزا به مسافران پرمیوم اجازه می دهند تا هزینه اضافی برای دسترسی به سالن های استراحت فرودگاه را بپردازند. تعداد بسیار کمی از خطوط هوایی مانند ژاپن ایرلاینز حتی به دارندگان بلیط پرمیوم خود دسترسی رایگان به سالن استراحت را ارائه می دهند.

3- پرواز بیزینس کلاس

پرواز بیزنس کلاس

هنگامی که با بیزینس کلاس در یک پرواز طولانی سفر می کنید، تفاوت را با پرواز اکونومی متوجه خواهید شد. گفته می شود، همه بیزینس کلاس ها یکسان نیستند. امکانات و خدماتی که دریافت می کنید نه تنها بر اساس طول مسیری که پرواز می کنید بلکه براساس نوع ایرلاین نیز متفاوت است. شاید اولین دلیلی که مسافران به بیزینس کلاس برخلاف اکونومی یا پرمیوم روی می آورند، راحتی و فضای بیشتر است. فضای موجود به مسافران اجازه می دهد دراز بکشند و در پروازهای طولانی مدت استراحت کنند.

امروزه همه خطوط هوایی برای پرواز بیزینس کلاس از صندلی ها راحت، تک نفره و با قابلیت صاف شدن تا 180 درجه استفاده می کنند. شما می توانید صندلی خود را صاف کنید، دراز بکشید و بخوابید. با این اوصاف، هنوز برخی از خطوط هوایی وجود دارند که حتی در بیزینس کلاس مسافت های طولانی امکانات معمولی ارائه می دهند. با این حال، میزان راحتی بیزینس کلاس بالاست و مسافران کمتر احساس خستگی می کنند.


خدمات در پرواز بیزینس کلاس

در پروازهای کوتاه تر، معمولاً یک وعده غذایی را در یک سینی دریافت می کنید که ممکن است مشابه چیزی باشد که در پروازهای طولانی مدت در حالت پرمیوم دریافت می کنید. در پروازهای طولانی مدت که در زمان ناهار یا شام حرکت می کنند، می توانید از یک وعده غذایی باکیفیت یا حتی دو وعده لذت ببرید. جدا از موارد فوق، احتمالاً یک نوشیدنی قبل از پرواز به عنوان خوشامدگویی به مسافران داده شود.

خدمات زمینی بیزینس کلاس

با یک بلیط بیزینس کلاس می توانید وارد صف های خلوت شوید که اولویت دار هستند. بدین معنا که مسافران بیزینس در اولویت صف گیت قرار دارند و می توانند جلوتر از همه در صف قرار گیرد. همچنین چمدان شما یکی از اولین محموله هایی که وقتی از هواپیما پیاده می شوید، روی ریل چمدان قرار می گیرد. همین امر در زمان شما صرفه جویی خواهد کرد. هنگامی که باید برای پرواز خود منتظر بمانید، این امکان را دارید زمان انتظار را در یک سالن بیزینس کلاس سپری کنید. در سالن انتظار معمولاً غذا و نوشیدنی رایگان، صندلی راحت و حتی دوش آب گرم خواهید داشت.

4- پرواز فرست کلاس

پرواز فرست کلاس

با توجه به این واقعیت که شکاف خدمات بین فرست کلاس و بیزینس کلاس در حال کم شدن است، بسیاری از خطوط هوایی اقدام به حذف فرست کلاس کرده اند. با این حال، کیفیت صندلی های فرست کلاس در برخی از خطوط هوایی مانند سنگاپور و امارات بسیار عالی هستند. این شرکت ها سوئیت های خصوصی بسیار بزرگی را ارائه می ‎ دهند. با این حال، کیفیت فضای کابین در برخی از هواپیمایی ها تفاوت چندانی با بیزینس کلاس ندارند.

خدمات پرواز فرست کلاس

خدمات بخشی است که فرست کلاس با بیزینس کلاس بیشترین تفاوت را دارد. پیدا کردن 30 یا 40 صندلی در هواپیماهای دوربرد (مسافت طولانی) در بیزینس کلاس غیرعادی نیست. همچنین در این هواپیماها تعداد صندلی های فرست کلاس معمولاً بسیار کمتر است. به این ترتیب، خدماتی که هر مسافر دریافت می کند بسیار شخصی تر و باکیفیت تر است. علاوه بر این، انتخاب نوشیدنی های معمولاً بهتر از بیزینس کلاس است و وعده های غذایی ارائه شده گسترده تر هستند. «خاویار» نوعی نماد غذایی در فرست کلاس محسوب می شود.

سرویس زمینی فرست کلاس

مسافران فرست کلاس مانند مسافران بیزینس کلاس، خطوط اختصاصی خود را دریافت می کنند. هنگام پرواز فرست کلاس می توانید به سالن های استراحت نیز دسترسی داشته باشید. گاهی اوقات سالن همان مکانی است که مسافران بیزینس کلاس می توانند به آن دسترسی داشته باشند. گاهی اوقات سالن های فرست کلاس ممکن است غذاخوری، ماساژ یا حتی اتاق های خواب داشته باشند. جدا از همه موارد فوق، برخی از خطوط هوایی نیز به مسافران فرست کلاس خود ترانسفر فرودگاهی ارائه می دهند.

بهترین پروازهای اکونومی و فرست کلاس با بلیط کده

کلاس پروازی هر چه گران تر باشد، کیفیت خدمات بالاتر خواهد بود. کیفیت خدمات معمولاً به راحتی و رفاه بیشتر مسافران مربوط می شود. پس اگر هزینه خرید بلیط فرست کلاس را دارید، حتی برای پروازهای کوتاه هم نیز آن را تهیه کنید. اما در صورت داشتن بودجه کم، کلاس اکونومی یا پرمیوم را انتخاب کنید. اگر به دنبال راهی برای خرید فوری و ارزان بلیط هواپیما هستید، به شما خرید بلیط هواپیما شیراز از بلیط کده را توصیه می کنیم. همچنین می توانید بلیط های داخلی و خارجی اکونومی و فرست کلاس را برای داشتن یک سفر لذت بخش از بلیط کده خریداری کنید.

ثبت دیدگاه
دیدگاه کاربران

مطالب مرتبط

بزرگترین هواپیمای جهان
بزرگترین هواپیمای جهان

هزاران سال است که انسان ها در تلاشند تا به آسمان بروند. از تلاش های اولیه بشر با استفاده گلایدرها و...

آیا هواپیمای مسافربری چینی جای بوئینگ را در ایران می گیرد؟
آیا هواپیمای مسافربری چینی جای بوئینگ را در ایران می گیرد؟

شرکت هواپیمایی چینی سال هاست که برای سبقت گر...

وسایلی که ورودشان به کابین هواپیما ممنوع است
لیست وسایل ممنوعه به هواپیما

معمولا هر مسافر اجازه دارد تا 5 الی 7 کیلوگرم، بسته به نوع بلیط هواپیما ، بار با خود به داخل کابی...

10 نکته عجیب درباره غذای مسافران در هواپیما
10 نکته عجیب درباره غذای مسافران در هواپیما

شاید شما نیز شایعات بسیاری درباره غذای هواپیما شنیده و در سفرهای هوایی غذاهایی با رنگ و طعم متفاوت...

بالاخره بلیط هواپیما 29% گران شد یا 85%؟
بالاخره بلیط هواپیما 29% گران شد یا 85%؟

قیمت بلیط هواپیما در دو سال گذشته، از ابتدای سال 1400 تا کنون بدون هیچ گونه تغییری به فروش رسی...

آموزش پیدا کردن بلیط ارزان هواپیما
آموزش پیدا کردن بلیط ارزان هواپیما

اگر قصد سفر دارید و می خواهید بلیط هواپیما را با ارزان ترین قیمت ممکن خریداری کنید، بایستی در لیست...