بالاخره بلیط هواپیما 29% گران شد یا 85%؟

بالاخره بلیط هواپیما 29% گران شد یا 85%؟
بالاخره بلیط هواپیما 29% گران شد یا 85%؟ - پس از گذشت مدتی از افزایش نرخ صورت گرفته در سال 1402 هنوز مشخص نیست میزان دقیق بالا رفتن قیمت چقدر است
تاریخ : 06/03/2023 06:41:36 ب.ظ

قیمت بلیط هواپیما در دو سال گذشته، از ابتدای سال 1400 تا کنون بدون هیچ گونه تغییری به فروش رسیده است و در برخی از ماه ها نیز شاهد بودیم که قیمت بلیط هواپیما با قیمت پائین تر عرضه شده است. این اتفاق موجب نارضایتی ایرلاین ها شد و شرکت های هواپیمایی اعلام کردند که با قیمت های گذشته مخالف هستند و خواهان افزایش قیمت بلیط هواپیما شدند.

قیمت جدید بلیط هواپیما

در ابتدای سال جاری سازمان هواپیمایی کشور موافقت خود را در مورد افزایش قیمت هواپیما اعلام کرد و قرار بر این بود که ستاد تنظیم بازار قیمت نهایی را تصویب نماید. اما در این میان برخی از شرکت های هواپیمایی که با قیمت گذاری ستاد تنظیم بازار موافق نبودند درصدی بیشتر از درصد پیشنهادی سازمان هواپیمایی کشور را بر قیمت بلیط های هواپیما افزودند. درصدی که برای افزایش قیمت بلیط هواپیما اعلام شد 29% بود اما برخی از شرکت های هواپیمایی 85% الی 100% بر قیمت بلیط های خود اضافه کردند.

مهمترین دلایل افزایش قیمت بلیط هواپیما

قیمت بلیط هواپیما همانند هر خدمت یا کالای دیگر به دلیل وجود تورم داخلی با افزایش قیمت همراه بوده است. مهمترین عامل افزایش قیمت بلیط هواپیما، افزایش هزینه های داخلی و نگهداری شرکت های هواپیمایی است. افزایش هزینه های حمل و نقل، افزایش میزان هزینه های مربوط به نگهداری از ناوگان هوایی از جمله هزینه خرید لاستیک، افزایش نرخ سوخت، افزایش هزینه خدمات فرودگاه، وجود تحریم های اساسی برای شرکت های هواپیمایی، افزایش میزان دستمزد کارکنان و تکنسین و عدم تخصیص ارز دولتی به بخش هواپیمایی کشور از جمله عواملی هستند که موجب می شوند تا شرکت های هواپیمایی خواستار افزایش قیمت بلیط هواپیما باشند.

عامل افزایش قیمت بلیط هواپیما

ستاد تنظیم بازار با بررسی لیست هزینه های ارائه شده توسط شرکت های هواپیمایی با این درخواست موافقت کرد و با در نظر گرفتن شرایط موجود در کشور و توجه به منفعت مسافران درصد مشخصی را برای افزایش نرخ بلیط هواپیما اعلام نمود. ستاد تنظیم بازار با افزایش 29 درصدی قیمت بلیط هواپیما موافق بود و به شرکت های هواپیمایی این اجازه را داد تا قیمت بلیط هواپیما را با توجه به درصد اعلامی افزایش دهند.

آیا تمامی ایرلاین ها با افزایش 29 درصدی موافق هستند؟

شرکت های هواپیمایی با افزایش قیمت 100 درصدی نرخ بلیط هواپیما مخالفتی نداشتند و نگرانی بابت از دست دادن مشتری نداشتند، زیرا قیمت ها در بازار شناور است و این شرکت ها می توانند در برخی از ایام قیمت ها را با درصد کمتری به فروش برسانند. سقف درخواست افزایش قیمت شرکت های هواپیمایی 100 درصد است اما این به این معنی نیست که قیمت هواپیما همواره با افزایش 100 درصدی به فروش برسد.

مهمترین علت درخواست شرکت های هواپیمایی برای افزایش 100 درصدی قیمت هواپیما افزایش دو برابری قیمت ارز در مقایسه با سال گذشته است. به عنوان مثال آنها خواستا دوبرابر شدن قیمت بلیط هواپیما شیراز بودند. در سال های گذشته به دلیل افزایش هزینه های نگهداری و تعمیر هواپیما، افزایش قیمت موتور و قطعات هواپیما و هزینه های حمل و نقل در سراسر جهان بسیاری از شرکت های هواپیمایی بیش از نیمی از ناوگان هوایی خود را غیر فعال کردند و به همین دلیل تعداد پروازهای داخلی و خارجی کمتر از سال های گذشته شد. علاوه بر این دستمزد کارکنان و هزینه کترینگ و ارائه خدمات نیز با افزایش 100 درصدی همراه بوده است و شرکت های هواپیمایی اعلام کردند که افزایش 29 درصدی قیمت هواپیما جوابگوی هزینه های موجود نیست.

قمت بلیط هواپیما چقدر افزایش پیدا نمود

بلیط هواپیما چند درصد افزایش یافته است؟

قیمت بلیط هواپیما به طور میانگین 29 درصد افزایش یافت و این قیمت توسط ستاد تنظیم بازار تصویب شد اما به طور کلی دوبت در قیمت گذاری بلیط هواپیما دخالتی ندارد و تنها بر میزان آن نظارت می کند. به همین دلیل برخی از شرکت های هواپیمایی که به نرخ 29 درصدی اعتراض دارند و امکان تعطیل کردن شرکت نیز وجود ندارد ناچار هستند بلیط های هواپیما را با افزایش درصدی نزدیک به 85 درصد به فروش برسانند. دولت نیز به ناچار این افزایش نرخ را قبول می کند زیرا صنعت حمل و نقل هوایی در کشور بسیار مورد نیاز است.

برخی از شرکت های هواپیمایی در مسیرهای پرتردد و پرتقاضا از جمله کیش و بلیط هواپیما مشهد افزایش 100 درصدی نیز داشته اند و تا زمانی که تقاضا برای خرید بلیط هواپیما با نرخ جدید ادامه داشته باشد این نرخ ثابت باقی خواهد ماند. البته دولت اعلام کرده است که افزایش قیمت بلیط هواپیما مشکلی از مشکلات صنعت هواپیمایی کشور را حل نمی کند و بایستی به دنبال راه چاره بود. در حال حاضر شرکت های هواپیمایی بسته به هزینه های خود از 29 درصد تا 85 درصد نرخ بلیط را افزایش می دهند.

کمبود بلیط هواپیما

با وجود افزایش قیمت چگونه می توان بلیط ارزان خرید؟

قیمت بلیط هواپیما هر ساله به دلیل تورم و عواملی که در بخش قبل ذکر کردیم با افزایش چند درصدی همراه است اما همیشه مسافران به دنبال راهی هستند تا بتوانند بلیط هواپیما را با قیمتی پائین تر تهیه کنند. خوشبختانه همیشه شرایطی وجود دارد تا بتوان بلیط هواپیما ارزان پیدا کرد. برای خرید بلیط ارزان هواپیما کافی است به سایت بلیط کده مراجعه کنید و قیمت ایرلاین های موجود و انواع بلیط ها را بررسی کنید. بلیط های چارتری و لحظه آخری هنوز هم با قیمتی کمتر از بلیط های سیستمی به فروش می رسند و فرصت مناسبی را رای خرید بلیط ارزان برای مسافران فراهم می کنند.

ثبت دیدگاه
دیدگاه کاربران

مطالب مرتبط

بزرگترین هواپیمای جهان
بزرگترین هواپیمای جهان

هزاران سال است که انسان ها در تلاشند تا به آسمان بروند. از تلاش های اولیه بشر با استفاده گلایدرها و...

آیا هواپیمای مسافربری چینی جای بوئینگ را در ایران می گیرد؟
آیا هواپیمای مسافربری چینی جای بوئینگ را در ایران می گیرد؟

شرکت هواپیمایی چینی سال هاست که برای سبقت گر...

وسایلی که ورودشان به کابین هواپیما ممنوع است
لیست وسایل ممنوعه به هواپیما

معمولا هر مسافر اجازه دارد تا 5 الی 7 کیلوگرم، بسته به نوع بلیط هواپیما ، بار با خود به داخل کابی...

10 نکته عجیب درباره غذای مسافران در هواپیما
10 نکته عجیب درباره غذای مسافران در هواپیما

شاید شما نیز شایعات بسیاری درباره غذای هواپیما شنیده و در سفرهای هوایی غذاهایی با رنگ و طعم متفاوت...

آموزش پیدا کردن بلیط ارزان هواپیما
آموزش پیدا کردن بلیط ارزان هواپیما

اگر قصد سفر دارید و می خواهید بلیط هواپیما را با ارزان ترین قیمت ممکن خریداری کنید، بایستی در لیست...

سفر با هواپیما یا قطار؟
سفر با هواپیما بهتر است یا قطار

وقتی صحبت از سفر به میان می آید، همه ما می خواهیم با کمترین تلاش ممکن و در سریع ترین زمان به مقصد ...