لیست وسایل ممنوعه به هواپیما

وسایلی که ورودشان به کابین هواپیما ممنوع است
وسایلی که ورودشان به کابین هواپیما ممنوع است.
تاریخ : 08/01/2023 11:11:03 ق.ظ

معمولا هر مسافر اجازه دارد تا 5 الی 7 کیلوگرم، بسته به نوع بلیط هواپیما، بار با خود به داخل کابین هواپیما حمل کند. برای سفر با هواپیما بایستی بدانید که چه وسایلی را مجاز هستید با خود به داخل کابین ببرید و چه وسایلی را نمی توانید به داخل کابین هواپیما حمل کنید. اگر این وسایل ممنوعه همراهتان باشد باید آن را در چمدان خود قرار بدهید و یا در فرودگاه رها کنید تا بتوانید سوار هواپیما شوید. در ادامه وسایلی که حمل کردن آنها به داخل کابین هواپیما ممنوع است را نام می بریم.

بار غیر مجاز در هواپیما

همراه داشتن وسایل تیز و برنده ممنوع است

حمل هر گونه وسیله تیز و برنده مانند چاقو و قیچی، لوازم تیز مانند دارت، هر گونه سلاح سرد به داخل کابین هواپیما ممنوع است. علاوه بر این حمل بطری های شیشه ای و شیشه، انواع کاتر و پنجه بکس و ... جزو لوازم ممنوعه هستند اما حمل اشیایی مانند قلاب بافندگی، سوزن خیاطی، سنجاق قفلی، ناخن گیر و موچین و درب بازکن قوطی اشکالی ندارد و می توانید آن را با خود حمل کنید. البته بهتر است این وسایل را در چمدان خود قرار دهید تا دچار مشکل نشوید.

اشیا تیز در هواپیما

مواد آتش زا و اشیای غیر مجاز

حمل هر گونه ماده آتش زا و قابل اشتعال، فندک های دارای سوخت و هر گونه سلاح گرم و مهمات به داخل کابین هواپیما ممنوع است. انواع سم و مواد عفونی، انواع کپسول و اسپری شیمیایی، انواع مواد اسیدی و خورنده، هر گونه سلاح گرم شکاری یا ورزشی، انواع فشنگ جنگی و شکاری و ورزشی، اسباب بازی هایی که شبیه به تفنگ و شمشیر باشد و مواد منفجره مانند ترقه و فشفشه در دسته اشیای ممنوعه قرار دارند و حمل آنها به داخل کابین به هیچ وجه مجاز نیست. بهتر است این وسایل را حتی در قسمت بار نیز همراه نداشته باشید زیرا امکان دارد از حمل کردن آن ممانعت شود.

ممنوعیت مواد غذایی در هواپیما

مواد غذایی و مایعات ممنوعه

حمل مواد غذایی به داخل کابین به اندازه مصرف شخصی ایرادی ندارد اما برخی مواد غذایی را نمی توانید به داخل هواپیما حمل کنید. از جمله مایعات روغنی، و نوشیدنی هایی که وزن آنها بیشتر از 100 میلی لیتر باشد، مشروبات الکلی، برخی از کنسروها حتی در چمدان نیز ممنوع هستند. همراه داشتن فلاسک به داخل هواپیما ایرادی ندارد اما باید دقت داشته باشید که فلاسک نشتی نداشته و مایع آن نیز بیشتر از 100 میلی لیتر نباشد.

مواد غذایی مجازی که می توانید با خود حمل کنید عبارت است از انواع نان و غلات، کیک و تنقلات، گوشت پخته شده و غذاهای منجمد، پنیر و شکلات، قهوه و میوه تازه و خشک، آجیل و خشکبار، غذای حیوانات خانگی و مربا و ژله که حجم آن کمتر از 100 میلی لیتر باشد. پس هنگام خرید بلیط هواپیما اگر قصد بردن سوغاتی برای دوستان خود دارید حتماً به نوع سوغاتی خود دقت نمایید.

ممنوعیت ابزار آلات در هواپیما

انواع ابزارآلات ممنوعه

تقریبا تمام ابزار در لیست اشیای ممنوعه قرار دارند. عمل ابزار حتی اگر کوچک باشند و یا داخل بسته بندی قرار داشته باشند در داخل هواپیما ممنوع است و اگر این ابزار را در داخل چمدان نیز قرار دهید ماموران اجازه حمل آنها را به شما نخواهند داد. از جمله ابزار ممنوعه می توان به پیچ گوشتی، آچار، انواع سیم و کابل، دریل برقی، اسباب بازی های شبیه به ابزار و انواع باتری اشاره کرد. دقت داشته باشید وسایلی که با استفاده از باتری کار می کنند نیز در دسته کالاهای ممنوعه قرار دارند. به عنوان مثال اگر ریش تراش باتری خور دارید نمی توانید آن را با خود به داخل کابین هواپیما حمل کنید. مسواک برقی، سشوار شارژی و هر وسیله برقی دیگر مجاز نیست. تنها روشی که می توانید این وسایل را با خود حمل کنید این است که باتری را از دستگاه خارج کنید و سپس آن را به بخش بار تحویل بدهید.

ممنوعیت دارو در هواپیما

انواع داروها و اقلام پزشکی

حمل دارو به اندازه مصرف شخصی به داخل هواپیما ایرادی ندارد اما همراه داشتن دماسنج جیوه ای و قرص های حاوی مرفین و آمپول های متادون و مرفین به داخل هواپیما ممنوع است. بهتر است داروهایی مانند انسولین نیز پیش از سوار شدن به هواپیما تزریق شوند تا مشکلی برای مسافر پیش نیاید. لوازمی مانند کیت تست قند خون و عصای دستی یا کمکی، لنزهای تماسی، داروهای عادی، مکمل دارویی و صندلی چرخ دار معمولی به داخل کابین هواپیما ایرادی ندارد و اگر فرد به آنها نیاز داشته باشد می تواند آنها را با خود همراه داشته باشد.

ممنوعیت اسباب بازی در هواپیما

لوازم کودک و اسباب بازی

وسایل مورد نیاز کودک و نوزاد مانند کریر، غذای کودک، پودر بچه، دستمال مرطوب، شیر مادر به اندازه مورد نیاز، اسباب بازی کوچک و ساک نوزاد به اندازه کمتر از 5 کیلوگرم به داخل کابین مشکلی ندارد اما حمل هر گونه اسباب بازی به شکل تفنگ و یا ابزار جنگی به داخل کابین هواپیما ممنوع است. در صورتی که کالسکه نوزاد به همراه دارید تنها زمانی می توانید آن را به داخل کابین ببرید که کالسکه تاشو بوده و وزن آن نیز کمتر از 7 کیلوگرم باشد.

وسایل متفرقه

حمل لوازم آرایشی و بهداشتی که حجم آنها کمتر از 100 میلی لیتر باشد، پتو یا ملحفه، کتاب و لپ تاپ، هدفون و ساعت، تلفن همراه، دوربین دیجیتال، چراغ قوه، پاوربانک و خمیر دندان به داخل کابین موردی نداشته و می توان آنها را در داخل یک کوله یا ساک دستی حمل کرد. بردن صندلی چرخ دار که دارای باتری باشد ممنوع بوده و نمی توان آن را حتی در قسمت بار نیز قرار داد. حمل سیگار به اندازه مصرف شخصی، زیر آلات با وزن کمتر از 150 گرم ایرادی ندارد اما اگر بیشتر از این حجم باشد ممکن است ماموران اجازه حمل آنها را به شما ندهند.

ثبت دیدگاه
دیدگاه کاربران

مطالب مرتبط

بزرگترین هواپیمای جهان
بزرگترین هواپیمای جهان

هزاران سال است که انسان ها در تلاشند تا به آسمان بروند. از تلاش های اولیه بشر با استفاده گلایدرها و...

آیا هواپیمای مسافربری چینی جای بوئینگ را در ایران می گیرد؟
آیا هواپیمای مسافربری چینی جای بوئینگ را در ایران می گیرد؟

شرکت هواپیمایی چینی سال هاست که برای سبقت گر...

10 نکته عجیب درباره غذای مسافران در هواپیما
10 نکته عجیب درباره غذای مسافران در هواپیما

شاید شما نیز شایعات بسیاری درباره غذای هواپیما شنیده و در سفرهای هوایی غذاهایی با رنگ و طعم متفاوت...

بالاخره بلیط هواپیما 29% گران شد یا 85%؟
بالاخره بلیط هواپیما 29% گران شد یا 85%؟

قیمت بلیط هواپیما در دو سال گذشته، از ابتدای سال 1400 تا کنون بدون هیچ گونه تغییری به فروش رسی...

آموزش پیدا کردن بلیط ارزان هواپیما
آموزش پیدا کردن بلیط ارزان هواپیما

اگر قصد سفر دارید و می خواهید بلیط هواپیما را با ارزان ترین قیمت ممکن خریداری کنید، بایستی در لیست...

سفر با هواپیما یا قطار؟
سفر با هواپیما بهتر است یا قطار

وقتی صحبت از سفر به میان می آید، همه ما می خواهیم با کمترین تلاش ممکن و در سریع ترین زمان به مقصد ...