سفر با هواپیما بهتر است یا قطار

سفر با هواپیما یا قطار؟
اینکه سفر شما مسافت طولانی دارد یا کوتاه در انتخاب وسیله نقلیه مناسب تاثیرگذار است. در این مطلب همه عوامل بررسی شده است.
تاریخ : 01/26/2023 11:38:24 ق.ظ

وقتی صحبت از سفر به میان می آید، همه ما می خواهیم با کمترین تلاش ممکن و در سریع ترین زمان به مقصد برسیم. برای رسیدن به مقصد می توانید با قطار، هواپیما، ماشین یا وسایل دیگر سفر کنید.

معمولاً فاصله بین نقطه شروع و مقصد و مدت زمان رسیدن به محل موردنظر تعیین می کند که کدام وسیله نقلیه را انتخاب می کنید. برای مثال اگر بخواهید از شمال کشور به اهواز بروید بهترین و سریع ترین راه خرید بلیط هواپیما اهواز است. البته می توانید برای این سفر گزینه های دیگر را هم انتخاب کنید؛ اما زمان سپری شده در بسیار بیشتر از سفر با هواپیما خواهد بود.

با این حال، اگر مسیر سفر کوتاه تر باشد و یک یا دو ساعت طول بکشد، اکثر مردم ترجیح می دهند با وسیله شخصی خود جابه جا شوند. زیرا هم هزینه کمی دارد و هم بهترین وسیله برای سفرهای کوتاه به حساب می رود.

اما اگر سفر سفرتان مسیر طولانی داشته باشد، باز هم وسیله شخصی را انتخاب می کنید؟ یا ترجیح می دهید با قطار یا هواپیما سفر کنید؟ مطمئناً عوامل دیگری غیر از سرعت وجود دارد که ممکن است انتخاب شما را کمی برای شما چالش بکشد. معمولاً در این مواقع بهترین انتخاب برای مسافرت می تواند با قطار یا هواپیما باشد. در اینجا برخی از مزایا و معایب سفر با قطار و هواپیما را به شما خواهیم گفت؛ بنابراین می توانید در مورد انتخاب وسیله نقلیه برای سفر خود تصمیم بهتری بگیرید.

مزایای سفر با هواپیما

سفر با هواپیما

اگر بلیط را از یک وب سایت معتبر خریداری کنید. چه انتظاری از سفر دارید؟ جدا از سرعت جابه جایی در زمان انتخاب بلیط هواپیما گزینه های دیگری هم برای افراد ملاک قرار می گیرد که در ادامه به آن می پردازیم:

1. سرعت در هواپیما

سریع ترین راه برای رسیدن به مقصد سفر با هواپیما است. در واقع مهمترین مزیت سفر با هواپیما سریعتر بودن آن نسبت به سایر وسایل حمل ونقل است.

این واقعیت که هواپیماها سریعتر از سایر وسایل حمل ونقل هستند به شما این امکان را می دهد که مسافتی را که باید با قطار یا ماشین طی کنید، چند ساعت یا حتی چند روز به حداقل برسانید؛ بنابراین اگر فرودگاهی نزدیک به شما وجود دارد، بهتر است با هواپیما سفر کنید.

2. فواید سفر

با اختصاص زمان کمتر برای این مسیر، زمان بیشتری را صرف مقصد موردنظر خود و فرصت های بیشتری برای گشت وگذار در شهر یا کشور مقصد، بازدید از مکان های بیشتر و کسب تجربه در سفر کرده و بیشترین بهره را از سفر خود می برید.

3. طی کردن مسافت های طولانی راحت و آسان

برای مسافت های طولانی، سفر با هواپیما منطقی تر به نظر می رسد. با هواپیما می توانید به شهرها و کشورهای بیشتری سفر کنید و مسافت های زیاد را در زمان کمتری طی کنید. با این حال، اگر از ابزارهای دیگر استفاده کنید، خواهید دید که در مدت زمان طولانی تری سفر شما انجام می شود.

4. امنیت در سفر با هواپیما

بر خلاف بسیاری از مردم که فکر می کنند سفر با هواپیما امنیت زیادی ندارد هر ساله شاهد تصادفات جاده ای زیادی هستیم. درست است که سقوط هواپیما بسیار غم انگیز است، اما تعداد آنها بسیار کمتر از تعداد تصادفات رانندگی است.

علت وقوع سوانح هوایی این است که تعداد افرادی که در تصادف جان خود را از دست می دهند زیاد است و توجه همه معطوف به تصادف است، اما هر روزه بسیاری از سوانح رانندگی بدون اینکه کسی از آن خبر داشته باشد اتفاق می افتد؛ بنابراین، ترس از سقوط هواپیما بیشتر در افراد بیان می شود. البته در سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی، تعداد تصادفات به حداقل رسیده و میزان سوانح هوایی کاهش یافته است.

5. امکانات سفر با هواپیما

امکانات موجود در سفر هوایی در سایر وسایل نقلیه وجود ندارد. به عنوان مثال، در پروازهای فرست کلاس، مسافران می توانند از امکاناتی مانند ماساژ، تختخواب، حمام، تلویزیون لمسی، اینترنت، سیستم های سرگرمی و سیستم های گرمایش و تهویه مطبوع استفاده کنند. علاوه بر این، مهمانداران هواپیما به کودکان اسباب بازی های موردعلاقه آن ها را می دهند تا در طول مسیر مشغول باشند.

6. صرفه جویی در هزینه های کودکان

از دیگر مزایای سفر هوایی، تخفیف 90 درصدی برای کودکان زیر 2 سال و 25 درصد تخفیف برای کودکان 2 تا 12 سال است.

معایب سفر با هواپیما

معایب سفر با هواپیما

علاوه بر تمام مزایایی که در بالا به آنها اشاره شد، ممکن است سفر هوایی برای برخی افراد چندان مناسب نباشد و معایبی وجود دارد که در زیر به تفصیل شرح داده شده است.

1. هزینه سفر با هواپیما

هزینه سفر با هواپیما نسبت به سایر روش های حمل ونقل بیشتر است و به همین دلیل است که بسیاری از مسافران به دلیل هزینه بالای سرویس، سفر با وسایل دیگری را انتخاب می کنند. البته راه دیگری برای حل این مشکل خرید بلیط هواپیما چارتر یا بلیط ارزان هواپیمای پیشنهادی شرکت مسافرتی و خود شرکت های هواپیمایی است.

2. ترس از پرواز

بسیاری از مردم ترجیح می دهند گزینه دیگری را برای مسافرت به جای هواپیما انتخاب کنند. این کار می تواند به خاطر تجربه بدی که در پرواز های قبل دارند، مانند نقص فنی در هواپیما یا حادثه ای که باعث وحشت یا ترس از ارتفاع باشد. در نتیجه ترجیح می دهید از این وسیله نقلیه برای سفرهای خود استفاده نکنید.

3. تاخیر در پرواز

اگر با هواپیما سفر می کنید، ممکن است پرواز شما با تاخیر باشد یا مجبور شوید پرواز را لغو کنید. ساعت ها یا حتی روزها انتظار در برخی موارد می تواند شما را آزار دهد و نسبت به سفر هوایی بی میل شوید.

4. محدودیت در حمل بار

هنگام سفر با هواپیما، قوانینی در مورد میزان مجاز بار وجود دارد. این قوانین در مورد چمدان ها و کیف های دستی که با خود به داخل کابین هواپیما می آورید هم اعمال می شود؛ بنابراین اگر بار اضافی همراه خود دارید، باید هزینه اضافی آن را بپردازید.

5. فاصله فرودگاه

بیشتر فرودگاه ها دور از شهر قرار دارند؛ بنابراین مسافران برای رسیدن به فرودگاه باید مسافت زیادی را طی کنند. به همین دلیل باید هزینه اضافی بپردازید و زمانی را برای رفتن به فرودگاه صرف کنید.

6. اتلاف وقت در فرودگاه

در حمل ونقل هوایی، مسافران باید حداقل دو ساعت قبل از پرواز برای تأیید مدارک و بازرسی چمدان در فرودگاه حضور داشته باشند و پس از پرواز باید برای تحویل چمدان زمان بگذارند.

7. فاصله فرودگاه از مرکز شهر

بیشتر فرودگاه ها در اطراف و خارج از شهر قرار دارند و مسافران برای رسیدن به مرکز شهر باید هزینه زیادی برای کرایه تاکسی بپردازند.

مزایای سفر با قطار

مزایای سفر با قطار

بلیط قطار مزایا و معایب خود را دارد؛ اما برای قضاوت بهتر در این زمینه باید آن را با پرواز مقایسه کنید تا انتخاب بهتری داشته باشید.

1. حمل بار بیشتر در سفر با قطار

در سفر با قطار بر خلاف هواپیما محدودیت بار وجود ندارد و می توانید وزن و تعداد چمدان ها را بدون پرداخت هزینه اضافی به راحتی حمل کنید.

2. موقعیت ایستگاه راه آهن

برخلاف فرودگاه ها که در چندین کیلومتری شهر قرار دارند، ایستگاه های قطار معمولاً در مرکز شهر قرار دارند؛ بنابراین پیدا کردن آنها آسان است و برای دسترسی به آنها نیازی به پرداخت هزینه اضافی نخواهید داشت و زمان زیادی از شما نخواهد گرفت.

3. عدم اتلاف وقت در ایستگاه راه آهن

برخلاف فرودگاه هایی که باید در صف های طولانی چک منتظر بمانید، برای سفر با قطار نیازی نیست که از ساعت ها قبل وارد ایستگاه شوید؛ بلکه بعد تهیه بلیط شما اجازه ورود به کوپه خود را دارید.

4. شبکه گسترده راه آهن

شبکه قطار بسیار گسترده است و می توانید با قطار حتی به شهرهای کوچک سفر کنید. در برخی از مسیرهای پرتردد مانند تهران - مشهد، تهران - شیراز، تهران - کیش و ... روزانه چندین قطار در حال تردد و جابه جایی مسافران هستند.

5. لذت از مناظر اطراف در سفر با قطار

هنگام سفر با قطار، خطوط راه آهن اغلب از روستاها و شهرها عبور می کنند؛ بنابراین، هنگام سفر با قطار، به خصوص در مسیرهای دیدنی، دوست دارید از مناظر اطراف خود لذت ببرید.

6. میزان فضای بیشتر در سفر با قطار

هنگام سفر با قطار، چه در قطارهای کوپه ای یا قطارهای واگن، فضای بسیار بیشتری برای مسافران در نظر گرفته شده است. صندلی های قطار بزرگ تر از صندلی های هواپیما هستند و مسافران فضای بیشتری برای پای های جلو دارند.

همچنین صندلی های قطار همگی به حالت خوابیده هستند و برای راحتی مسافران در جلوی هر صندلی یک میز قرار داده شده است، در حالی که این گزینه فقط برای صندلی های فرست کلاس یا بیزینس کلاس در هواپیما موجود است. مسافران می توانند راحت تر در قطار استراحت کنند.

7. برنامه ریزی دقیق تر در سفر با قطار

معمولاً هیچ تاخیر یا کنسلی در برنامه قطار وجود ندارد و برنامه قطار به طور منظم اجرا می شود. اما احتمال تاخیر و کنسلی در سفر با هواپیما بسیار بیشتر دیده می شود. به لطف این، می توانید هنگام سفر با قطار، سفر خود را با دقت بیشتری برنامه ریزی کنید.

8. امنیت در سفر با قطار

قطار به عنوان امن ترین وسیله حمل ونقل در جهان شناخته می شود. در نتیجه نگرانی در مورد حوادث غیرمنتظره در سفر با قطار به حداقل می رسد.

معایب سفر با قطار

معایب سفر با قطار

سفر با قطار نیز معایبی دارد که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. در زیر به برخی از عوارض مهم سفر با قطار اشاره و توضیح داده ایم:

1. سرعت پایین در سفر با قطار

یکی از مهمترین معایب سفر با قطار سرعت کم آن است. به همین خاطر افراد زیادی از هواپیما برای مسافت های طولانی استفاده می کنند. با آمدن قطارهای سریع السیر این مشکل تا حدود زیادی این روزها برطرف شده است.

2. عدم رعایت بهداشت در سفر با قطار

در بیشتر موارد توالت هایی که در ابتدا و انتهای هر واگن قرار می گیرند سالم نیستند و در نتیجه مستعد ابتلا به بیماری در آن ها زیاد است.

3. طولانی بودن زمان سفر با قطار

اگر بخواهید با قطار راه دور سفر کنید، سفرتان بسیار طولانی و کسل کننده خواهد بود؛ بنابراین اگر عجله دارید و از یک سفر طولانی خسته شده اید، بهتر است بلیط هواپیما بخرید.

4. مشکل در پیدا کردن صندلی

کوپه های قطار کمی گیج کننده هستند و بسیاری از مسافران هنگام سفر با قطار، مخصوصاً برای اولین بار، در یافتن کوپه و صندلی خود با مشکل مواجه می شوند. البته این مشکل به راحتی قابل حل است. می توانید از یک مهماندار در قطار بخواهید که به شما کمک کند تا صندلی خود را پیدا کنید.

انتخاب حالت سفر یک انتخاب شخصی است و هرکس با توجه به هدفی که در سفر دارد وسیله نقلیه را انتخاب می کند. ممکن است برای برخی افراد راحتی خودرو، برای برخی دیگر ایمنی خودرو و برای برخی دیگر قیمت مهم باشد. امیدواریم با در نظر گرفتن عوامل ذکر شده در بالا، مزایا و معایب سفر با قطار و مسافرت هوایی توانسته باشیم شما را در انتخاب بهترین راه برای سفر یاری کنیم.

در سفرهای داخلی با هواپیما سفر کنیم یا قطار؟

با توجه به موارد فوق هر یک از این خودروها دارای مزایا و معایبی هستند که انتخاب آن بستگی به شرایط شما دارد. بهتر است از قطار برای مسافت های کوتاه استفاده کنید و اگر فاصله مکان شما تا مقصد طولانی است، استفاده از هواپیما را توصیه می کنیم. اگر می خواهید با خانواده سفر کنید، رزرو یک کوپه اختصاصی بهترین راه برای کاهش هزینه ها و لذت بردن از یک سفر خانوادگی است.

در سفرهای خارجی با هواپیما سفر کنیم یا قطار؟

در حال حاضر تنها با قطار می توانید به ترکیه بروید و برای سفر از ایران به کشورهای دیگر نیاز به خرید بلیط هواپیما خارج از کشور دارید. این مسیر از تهران و تبریز به آنکارا، استانبول و وان می رود. البته این مسیر در زمان شیوع ویروس کرونا مسدود بودند.

در کشورهای اروپایی با هواپیما سفر کنیم یا قطار؟

اگر ایرانی هستید که در یکی از کشورهای اروپایی زندگی می کنید یا ویزا دارید، می توانید از قطارهای سریع السیر موجود برای سفر به سایر کشورها استفاده کنید. علاوه بر این که می توانید به راحتی بلیط های موردنظر خود را از طریق پلتفرم های موجود در سایت های معتبر مانند سایت بلیط کده رزرو کنید. این قطارهای داخلی معایب ذکر شده در بالا را ندارند و واگن های پیشرفته ای در آن ها می توان مشاهده کرد. علاوه بر این، این قطارها از مسیرهای معروف جهانی نیز عبور می کنند.

این مسیرها از میان کوه ها و جنگل ها می گذرند و مناظر زیبایی را با پل ها و تونل های فراوان ارائه می دهند. این مسیرها در بزرگراه برنینا بین نروژ، اسکاتلند، سوئیس، ایتالیا، آلمان و اتریش قرار دارند.

سخن آخر

راه های مختلفی برای سفر وجود دارد و انتخاب وسیله سفر عمدتاً به ترجیحات مسافر و نوع سفری که انجام می دهد بستگی دارد. مثلاً برای فردی که به تعطیلات سه روزه می رود و قرار است در یک مکان دور اقامت کند، خرید بلیط هواپیما قطعاً بهترین گزینه است. از طرفی برای کسانی که هر روز در مسیر خاصی سفر می کنند، سفر با قطار یا اتوبوس مقرون به صرفه تر است.

اینکه از چه چیزی برای سفر استفاده کنید بستگی به موقعیت و تعداد نفرات دارد. به طور کلی برای سفرهای خانوادگی بهتر است از قطار و برای سفرهای طولانی تر هواپیما را توصیه می کنیم.

ثبت دیدگاه
دیدگاه کاربران

مطالب مرتبط

بزرگترین هواپیمای جهان
بزرگترین هواپیمای جهان

هزاران سال است که انسان ها در تلاشند تا به آسمان بروند. از تلاش های اولیه بشر با استفاده گلایدرها و...

آیا هواپیمای مسافربری چینی جای بوئینگ را در ایران می گیرد؟
آیا هواپیمای مسافربری چینی جای بوئینگ را در ایران می گیرد؟

شرکت هواپیمایی چینی سال هاست که برای سبقت گر...

وسایلی که ورودشان به کابین هواپیما ممنوع است
لیست وسایل ممنوعه به هواپیما

معمولا هر مسافر اجازه دارد تا 5 الی 7 کیلوگرم، بسته به نوع بلیط هواپیما ، بار با خود به داخل کابی...

10 نکته عجیب درباره غذای مسافران در هواپیما
10 نکته عجیب درباره غذای مسافران در هواپیما

شاید شما نیز شایعات بسیاری درباره غذای هواپیما شنیده و در سفرهای هوایی غذاهایی با رنگ و طعم متفاوت...

بالاخره بلیط هواپیما 29% گران شد یا 85%؟
بالاخره بلیط هواپیما 29% گران شد یا 85%؟

قیمت بلیط هواپیما در دو سال گذشته، از ابتدای سال 1400 تا کنون بدون هیچ گونه تغییری به فروش رسی...

آموزش پیدا کردن بلیط ارزان هواپیما
آموزش پیدا کردن بلیط ارزان هواپیما

اگر قصد سفر دارید و می خواهید بلیط هواپیما را با ارزان ترین قیمت ممکن خریداری کنید، بایستی در لیست...