آیا هواپیمای مسافربری چینی جای بوئینگ را در ایران می گیرد؟

آیا هواپیمای مسافربری چینی جای بوئینگ را در ایران می گیرد؟
آیا هواپیمای مسافربری چینی جای بوئینگ را در ایران می گیرد؟
تاریخ : 08/08/2023 08:55:38 ب.ظ

شرکت هواپیمایی چینی سال هاست که برای سبقت گرفتن از رقبای آمریکایی خود سخت در تلاش است تا بتواند بزرگترین بازار هوانوردی جهان را به دست بگیرد. کشور چین با ساخت هواپیمای مسافربری خود ثابت کرد که می تواند در این زمینه موفق باشد و با هواپیماهای بوئینگ رقابت کند و گوی بازار خرید بلیط هواپیما را از رقیب خود بگیرد. هدف چین از تولید هواپیمای داخلی، اتکا و نیاز کمتر به تولیدات خارجی بود. این مساله موجب شد تا تمامی نیروهای متخصص از شهرهای اطراف به مرکز چین رفته و با یکدیگر همکاری کنند تا این هدف محقق شود.

کشور چین در برنامه خود چنین مشخص کرد که تا 15سال آینده بیش از 200 فرودگاه در شهرهای مختلف این کشور ساخته خواهد شد و شرکت هواپیمایی بوئینگ نیز در جواب این ادعای چینی ها بیان کرد که کشور چین به 8 هزار فروند هواپیما و خدمات مورد نیاز برای راه اندازی و نگهداری از ناوگان هوایی خود نیاز خواهد داشت که هزینه بسیار بالایی خواهد داشت. چین در سال های گذشته در صنعت حمل و نقل زمینی و شبکه های راه آهن بسیار موفق عمل کرده است و مطمئن بود که می تواند در زمینه حمل و نقل هوایی نیز به موفقیت های بزرگی دست یابد.

هواپیماهای چینی در ایران

آیا شرکت های ایرانی با شرکت های چینی شراکت می کنند؟

سازمان هواپیمایی کشور پس از برجام با مشکلاتی از قبیل عدم توانایی در خرید هواپیما و تامین قطعات مورد نیاز برای نگهداری از هواپیما مواجه بود. به همین دلیل بهترین راه این است که سرمایه گذاران چینی با شرکت های هواپیمایی ایرانی شریک شوند و در این شرکت ها سرمایه گذاری نمایند. شرکت های چینی می توانند در حوزه فرودگاهی کشور ایران سرمایه گذاری نمایند و از مدیریت تا بهره برداری از آن را بر عهده گیرند.

بدین ترتیب شرکت های ایرانی از این پس می توانند به جای اجاره هواپیماهای بوئینگ که هم قیمت بالایی دارند و هم هزینه نگهداری از آنها بسیار بیشتر است از هواپیماهای چینی است، از شرکت های چینی هواپیما اجاره کنند. شرکت های چینی هواپیماهای بسیاری دارند که می توانند به شرکت های ایرانی اجاره دهند و شرکت های ایرانی نیز از این بابت مشکلی ندارند زیرا در سراسر کشور بسیار است شرکت هایی که مالک هواپیماهای خود نیستند و تنها از آنها بهره برداری می کنند.

هواپیمای بوئینگ یا چینی

هواپیمای مسافربری چینی رقیبی برای هواپیمای بوئینگ

تولید هواپیمای مسافربری چینی در سال 2011 آغاز شد و اولین نمونه از این هواپیما در سال 2015 آماده پرواز شد و پرواز آزمایشی خود را در سال 2017 از شانگهای به پکن انجام داد. این پرواز بسیار موفق بوده و مورد توجه بسیاری از شرکت های هواپیمایی از جمله شرکت های هواپیمایی ایرانی قرار گرفت. این شرکت چینی اعلام کرد که قصد دارد سالانه 150 هواپیمای مسافربری جت را طی 5 سال آینده تولید کند. این هواپیمای مسافربری 164 صندلی دارد و دارای دو کلاس پروازی اکونومی و بیزنس کلاس است. این هواپیما قادر است تا 5 هزار و پانصد کیلومتر پرواز کند.

هواپیمای مسافربری چینی از طراحی آیرودینامیک و سیستم پیشران حرفه ای و پیشرفته برخوردار است و در ساخت آن در متریال باکیفیت و مرغوب استفاده شده است. مهندسان این شرکت چینی می گویند که در این هواپیما میزان تولید و انتشار آلودگی های کربنی به شدت کاهش یافته و مصرف سوخت آن بسیار کمتر از مدل های مشابه است. رئیس جمهور کشور چین این دستاورد را پیروزی خلاقیت چین ها اعلام کرد و رسانه ها نیز پرواز این هواپیما را افتخار ملی و قدرت و توانمندی این کشور دانستند.

این هواپیما تا 10 الی 15 سال آینده می توانید یک پنجم از بازارهای هواپیماهای جهان را در اختیار گرفته و یک سوم از هواپیماهای باریک اندام چینی را به خود اختصاص دهد. به همین دلیل منطقی است که هواپیماهای چینی جای هواپیما بوئینگ را در ایران بگیرد.

دلیل استفاده از هواپیماهای چینی در ایران

در سال های گذشته کشور چین توانسته است 35 درصد از بازار لیزینگ هواپیماهای دنیا را در اختیار گرفته و در مقایسه با سال 2007 که این مقدار تنها 5 درصد بود، رشد چشمگیری داشته است. یعنی چین توانسته است بازار حمل و نقل خود را گسترش داده و با تقاضای بیشتری روبرو باشد. به همین دلیل با شرایطی که پس از برجام در کشور ایجاد شد تنها راه این است که شرکت های هواپیمایی کشور ایران با شرکت های تولید کننده چینی وارد مذاکره شوند تا بتوانند در آینده ناوگان هوایی خود را با هواپیماهای ساخت کشور چین تجهیز نمایند.

ثبت دیدگاه
دیدگاه کاربران

مطالب مرتبط

بزرگترین هواپیمای جهان
بزرگترین هواپیمای جهان

هزاران سال است که انسان ها در تلاشند تا به آسمان بروند. از تلاش های اولیه بشر با استفاده گلایدرها و...

وسایلی که ورودشان به کابین هواپیما ممنوع است
لیست وسایل ممنوعه به هواپیما

معمولا هر مسافر اجازه دارد تا 5 الی 7 کیلوگرم، بسته به نوع بلیط هواپیما ، بار با خود به داخل کابی...

10 نکته عجیب درباره غذای مسافران در هواپیما
10 نکته عجیب درباره غذای مسافران در هواپیما

شاید شما نیز شایعات بسیاری درباره غذای هواپیما شنیده و در سفرهای هوایی غذاهایی با رنگ و طعم متفاوت...

بالاخره بلیط هواپیما 29% گران شد یا 85%؟
بالاخره بلیط هواپیما 29% گران شد یا 85%؟

قیمت بلیط هواپیما در دو سال گذشته، از ابتدای سال 1400 تا کنون بدون هیچ گونه تغییری به فروش رسی...

آموزش پیدا کردن بلیط ارزان هواپیما
آموزش پیدا کردن بلیط ارزان هواپیما

اگر قصد سفر دارید و می خواهید بلیط هواپیما را با ارزان ترین قیمت ممکن خریداری کنید، بایستی در لیست...

سفر با هواپیما یا قطار؟
سفر با هواپیما بهتر است یا قطار

وقتی صحبت از سفر به میان می آید، همه ما می خواهیم با کمترین تلاش ممکن و در سریع ترین زمان به مقصد ...