جاذبه های گردشگری خلیج فارس

جاذبه های گردشگری خلیج فارس
جزیره کیش و قشم تنها جاذبه گردشگری خلیج فارس نیستند! دهکده لافت، جنگل دریایی حرا و قلعه پرتغالی ها تنها بخش کوچکی از سایر جزایر خلیج فارس می باشد.
تاریخ : 01/19/2023 07:41:02 ب.ظ

چه در حال تماشای غروب خورشید بر فراز کرانه های جنوب ایران باشید و چه در حال تقلا بر روی ویرانه های قلعه پرتغالی ها هستید، جاذبه های گردشگری خلیج فارس به مانند یک آهنربای قوی، همه ما را به خود جذب می کنند. خلیج فارس با داشتن تضاد جغرافیایی بین سواحل و جزایر و تنوع قومیتی مردمان شهر، یک تجربه منحصر فرد از سفر به مکانی فوق العاده را ارائه می دهد. پس برای سفر بعدی خود، جنوب کشور را انتخاب کنید زیرا آنچنان شما را مسحور خویش می کند که دیگر دوست ندارید به خانه برگردید! در این مطلب به جاذبه های گردشگری خلیج فارس اشاره می کنیم.

قلعه پرتغالی ها


درباره خلیج همیشه فارس

تاریخ خلیج به طور جدایی ناپذیری با تجارت گره خورده است. آفریقایی ها، عرب ها، هندی ها و اروپایی ها از این راه گذر کرده اند تا تجارت کنند. بر اساس اسناد تاریخی، امپراتوری های ایران و سایر قدرت ها همواره به اهمیت اقتصادی و سیاسی خلیج فارس واقف بودند. خلیج فارس یکی از مهمترین منابع عظیم نفت و گاز است و یکی از مناطق استراتژیک ایران محسوب می شود. تنگه هرمز یکی از مسیرهای اصلی تجارت نفت از خلیج فارس به تمام نقاط جهان است که بر اهمیت استراتژیک این منطقه می افزاید.

خلیج فارس دارای آب و هوای نیمه خشک و نیمه گرمسیری است. عمیق ترین نقطه خلیج حدود 90 متر است و در تنگه هرمز قرار دارد. عمق دریا در سمت غربی کاهش می یابد و تنها به 10 تا 30 متر می رسد. اروند، کارون، دیاله، زاب، جراحی، مند، دالکی و میناب از مهمترین رودخانه هایی هستند که به این دریا می ریزند. علاوه بر اهمیت منابع نفت و گاز و دریانوردی، سواحل حاشیه خلیج فارس می توانند از نظر گردشگری بسیار قابل توجه باشند.

خلیج فارس

بنادر جنوبی ایران مانند بندرعباس، عسلویه و بوشهر جاذبه های گردشگری فراوانی را در خود جای داده اند. از سوی دیگر جزایری مانند کیش، قشم، هرمز و هنگام از جمله مقاصد گردشگری پرطرفداری هستند که طی سال های اخیر محبوبیت بیشتری در زمینه بوم گردی پیدا کرده اند. قشم بزرگترین جزیره ایران است که در تنگه هرمز قرار دارد. علاوه بر سواحل زیبا، قشم دارای جاذبه های گردشگری بسیاری است که به عجایب هفتگانه قشم معروف هستند.

جزیره هرمز را به خاطر خاک رنگارنگش می شناسند. جزایر هنگام، هندورابی و لارک از دیگر اماکن گردشگری خلیج فارس هستند. یکی از صحنه های باشکوه خلیج فارس را می توان با درخشش پلانکتون ها در نیمه شب دید. بهتر است در فصل پاییز و زمستان به خلیج فارس سفر کنید. در این زمان آب دمای مناسبی دارد و برای شنا عالی است. خلیج فارس همچنین انواع گونه های ماهی از جمله ماهی باراموندی، پروانه ماهی، گرونت خاکستری (یانام)، هامور، اسنایپر و گونه های مختلفی از پستانداران دریایی از جمله نهنگ آبی و نهنگ باله را دارد.

جاذبه های دیدنی خلیج فارس

کمی گردش به سواحل جنوبی ایران می تواند هیجان خاصی در درون شما ایجاد کند. سواحل جنوبی ایران و جزایر خلیج فارس زیبایی طبیعی و فضایی آرام بخشی دارند. شما می توانید به خلیج فارس سفر کنید و با قسمت دیگری از کشور دیدار کنید. در ادامه به جاذبه های دیدنی خلیج فارس اشاره می کنیم:

دهکده لافت

دهکده لافت

این دهکده ماهیگیری در ساحل شمالی جزیره قشم قرار دارد. دهکده لافت بهترین مکان برای مواجهه با فرهنگ سنتی خلیج فارس است که به سرعت در حال ناپدید شدن می باشد. لافت که بر روی یک شیب صخره ای مشرف به تنگه خوران قرار دارد، دارای منظره ای فوق العاده زیبا از بادگیرها (برج های بادگیر) و مناره ها است.

بهترین مناظر از تپه نزدیک ویرانه های قلعه نادری ساخته شده توسط پرتغالی ها است. از این نقطه دید، ده ها چاه باستانی و یک آب انبار گنبدی سفید را نیز خواهید دید. در چند صد متری شمال لافت یکی از حیاط های لنج سازی قشم قرار دارد. این قایق های باری سنتی هنوز هم برای حمل و نقل کالا در خلیج فارس استفاده می شوند. لافت همچنین مکانی برای سفر با قایق به جنگل دریایی حرا است.

جنگل دریایی حرا

جتگل دریایی حرا

این جنگل یکی از شگفت انگیزترین جنگل های طبیعی ایران است. نکته جالب در مورد جنگل دریایی حرا این است که ریشه درختان در دریا است. به این درختان حرا می گویند که بخ گونه ها و نام های مختلفی مانند حرا خاکستری و حرا سفید معروف هستند. رسیدن به این جنگل زیبا می تواند خود یک سفر باشد؛ قطعاً برای دوستداران طبیعت دیدنی است.

این جنگل نشان دهنده یک منبع مهم زیست محیطی است. به همین دلیل زیستگاه اصلی گونه های مختلف پرندگان در تابستان و در زمستان است. در طول فصل بهار، بیش از 150 گونه پرنده مهاجر از جمله حواصیل سفید بزرگ و اگرت ساحلی در این منطقه یافت می شوند. گراز دریایی بدون باله، دلفین گوژپشت، دلفین معمولی و لاک پشت سبز در حال انقراض نیز به طور منظم در جنگل دریایی حرا دیده می شوند.

منطقه حریره

شهر حریره

این محوطه باستانی باشکوه شامل بقایای یک خانه بزرگ با قنات خصوصی (کانال آب زیرزمینی)، یک حمام عمومی و یک مسجد جماعت است. این منطقه در ابتدا همجوار یک بندر تجاری شلوغ قرار داشت. در سراسر جاده، هنوز هم می توانید پله های دسترسی بریده شده در صخره های سنگی، چاه های صخره ای و کانال هایی را ببینید که بخشی از کارگاه های تولید شهد خرما هستند. شهد خرما زمانی یکی از صادرات عمده جزیره بود.

آثار به دست آمده در حین حفاری در این سکونتگاه نشان می دهد که منطقه حریره حدود سال هزار پس از میلاد تاسیس شده است. همچنین تحقیقات نشان می دهند که این منطقه 120 هکتار وسعت داشته و در حدود سال 1600 به مکانی متروکه تبدیل شده است. ساکنان حریره عمدتاً از طریق ماهیگیری و غواصی مروارید زندگی می کردند. با دوچرخه سواری می توانید به حریره در غرب جزیره کیش دسترسی داشته باشید.

در حدود 750 متری شمال بندر قشم، قلعه دریایی معروف به پرتغالی ها قرار دارد که احتمالاً چشمگیرترین و جاه طلب ترین قلعه استعماری ساخته شده در ایران است. قرن ها بی توجهی، شاهد فروپاشی ساختار اصلی قلعه در دریا بوده است اما دیوارهای ضخیم و عضلانی و توپ های زنگ زده زیبایی خیره کننده ای به آن بخشیده اند.

از بندر قشم و در امتداد اسکله قدم بزنید تا به دیوارهای قلعه برسید، سپس در سمت چپ خود به راه رفتن ادامه دهید. طاق نما به حیاط وسیعی رو به دریا باز می شود. در سمت راست که وارد می شوید، اسلحه خانه باستانی قرار دارد. در وسط حیاط کلیسایی زیرزمینی واقع شده است که سقف های طاق دار بسیار زیبایی دارد. قبل از پیمودن مسیر مشخص شده توسط سنگ ها به سمت باروها، می توانید از اتاق طبقه همکف برج مراقبت دیدن کنید.

دری دیگر به «منبع آب» باز می شود که این منبع یک مخزن عمیق و چشمگیر است که توسط یک راهروی داخلی مرتفع احاطه شده است. سطوح بالایی در حال فروپاشی قلعه منظره ای زیبا از روستا به سمت کوه های بسیار چشم نواز را ارائه می دهند که همگی توسط دریای آبی رنگ خلیج احاطه شده اند. این یک مکان جای خوبی برای نشستن است زیرا آرامش زیادی دارد و اجازه می دهد ذهن شما به چند صد سال پیش بازگردد.

دره رنگین کمان

دره رنگین کمان رویای زمین شناسان و الهام بخش هنرمندان و علاقه مندان به طبیعت است. دره ای باریک با خاک و ماسه چند رنگ و کوه های رنگارنگ در سایه های قرمز، بنفش، زرد، اخرایی و آبی را تصور کنید که در نتیجه سرد شدن ناهموار سنگ های مذاب ایجاد شده اند. دوره رنگین کمان در همه طرف، تکه های رنگی الگوهای هندسی را تشکیل می دهد. این سایت طبیعی فوق العاده زیبا و خاص است. پیشنهاد می کنیم در اواخر بعد از ظهر به دره بروید زیرا در بهترین و زیباترین حالت خود قرار دارد.

بازار ماهی فروش ها

بندرعباس دارای صنعت ماهیگیری پرجنب و جوشی است و بازار ماهی فروش هایش درست در کنار دریا قرار دارد که منظره دیدنی ایجاد کرده است. صبح زود بهترین زمان برای رفتن به بازار ماهی فروش ها است زیرا ماهی فروشان انواع غذاهای دریایی، از باراکودا تا هامور را به فروش می رسانند. بازار ماهی فروشی یک مکان بسیار منحصر به فرد است که باید از آن دیده کنید.

تنگه چاهکوه

در شمال غربی جزیره قشم، تنگه شیب دار چاهکوه قرار دارد که ظاهراً توسط یک استاد سازهای سنتی در زمین حک شده است. صخره های چاهکوه بسیار زیبا و شگفت انگیز هستند و شکوهی از هیبت را القاء می کنند. لبه های گرد و گوشه های تیز دره، طرح هندسی خاصی ایجاد کرده اند که در سنگ هایی با ظاهر باشکوه تداعی پیدا کرده اند. شما می توانید تا تقاطع دو دره عمودی باریک بالا بروید و از چاه که قرن ها مورد استفاده چوپانان بوده، آب گوارا بنوشید.

جزیره هنگام

این جزیره دوست داشتنی در سواحل جنوبی قشم قرار دارد که توسط صخره های مرجانی نرم و چشمگیر احاطه شده است که لذت غواصی را دوچندان می کند. جزیره هنگام همچنین به خاطر حیات وحش خود از جمله پرندگان، غزال ها و دلفین ها شهرت دارد. این سواحل بکر هستند اما فقط مردان مجاز به شنا در آن خواهند بود! دهکده ماهیگیری کوچک مشرف به ساحل اصلی دارای ردیفی از غذاخوری های ساده است که غذاهای دریایی می فروشند. با قایق از روستای شیب دراز به این جزیره بروید.

ساحل جزایر ناز

ساحل جزایر ناز به طول 3 کیلومتر که توسط آب های شفاف، کم عمق و عمدتاً آرام نوازش می شود، محبوب ترین ساحل جزیره قشم است. این ساحل در فصل اوج، پر از گردشگران خارجی و ایرانی است که در حال گذراندن تعطیلات خود هستند. در ساحل ناز هیچ امکانات رفاهی وجود ندارد اما می توانید از پاراموتورینگ و شتر سواری در کنار ساحل لذت ببرید. در هنگام جزر این امکان را دارید به سه جزیره کوچک ناز سفر کنید که دقیقاً در ساحل واقع شده اند.

روستای شیب دراز

این روستای زیبا یک ساحل طولانی دارد که در آن لاک پشت های پوزه عقابی و سبز بین فروردین تا تیر تخم گذاری می کنند. ساکنان روستای شیب دراز برای محافظت از تخم ها در برابر شکارچیان به صورت شیفتی کار می کنند و شما می توانید این اقدام را در شب و البته از راه دور تماشا کنید. این روستا همچنین مکان خوبی برای کسانی است که می خواهند از جزیره هنگام بازدید کنند یا به تماشای دلفین ها بپردازند.

کاریز کیش

کاریز کیش که در کنار استادیوم تنیس قرار دارد، یک منطقه با ارزش گردشگری بالاست. این کاریز دارای شبکه ای زیرزمینی از گذرگاه های سنگی است که در اطراف قنات تاریخی ساخته شده است. گفته می شود که این کاریز حدود 2500 سال پیش برای جمع آوری، تصفیه و ذخیره آب برای ساکنان حریره ساخته شده است. با توجه به آب و هوای خشک کیش، آب یک کالای گرانبها در این منطقه بود.

دره مجسمه ها

این مکان طبیعی بسیار زیبا «دره مجسمه ها» نامیده می شود زیرا در این منطقه صخره های بلند توسط عناصر به شکل های عجیبی ایجاد شده اند. با کمی تخیل می توانید اژدها، پرندگان و موجودات افسانه ای را در ذهن خود تصور کنید. این مکان روی یک صخره واقع شده است که مناظر فوق العاده ای از خط ساحلی را ارائه می دهد.

دره ستاره ها

یکی از دیدنی ترین مکان های طبیعی جزیره قشم، دره ستارگان است. این دره مجموعه ای از دره های باشکوه است که طی قرن ها بر اثر فرسایش شکل گرفته اند. سرگردانی در میان دره یک تجربه جادویی است، مثل قدم گذاشتن در نقاشی های سالوادور دالی! سخت است که مجذوب مناظر وهم انگیز این دره نشوید.

از دیگر جاذبه های گردشگری خلیج فارس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

· آبشارهای نمکی

· دفتر مرکزی ژئوپارک جزیره قشم

· ساحل مفنق

· موزه و گالری هنر احمد نادعلیان

· معبد هندی

· غارهای خربس

سفر متفاوت به خلیج فارس با بلیط کده

خلیج فارس با آب های آرام، غذاهای دریایی خوش طعم و لباس های رنگارنگ مردم محلی خود، منطقه ای عالی برای داشتن سفری لذت بخش است. شما می توانید از هر جای کشور به خلیج همیشه فارس بیایید و بودن در یک محیط متفاوت لذت بسیار ببرید. شما این امکان را دارید از جزایر معروف خلیج مانند کیش، قشم و هرمز دید کنید. اما ابتدا باید برای خرید بلیط هواپیما قشم اقدام کنید. شما می توانید بهترین ایرلاین ها را با قیمت مناسب از طریق «بلیط کده» پیدا کنید.

ثبت دیدگاه
دیدگاه کاربران

مطالب مرتبط

جاهای دیدنی اصفهان
جاهای دیدنی اصفهان

شهر اصفهان شهری تاریخی است و جاذبه های دیدنی و تاریخی متعددی دارد. شهر اصفهان تابستانی گرم و زمستا...

جاهای دیدنی شیراز
جاهای دیدنی شیراز

شهر شیراز، شهر بهار نارنج و شعر و هنر است. هنگامی که به شیراز سفر می کنید لیست بلندی از جاهای دیدن...

جاهای دیدنی مشهد
جاهای دیدنی مشهد

مشهد یکی از مهمترین مقاصد گردشگری که طیف های مختلفی به این شهر سفر می کنند. سالانه افراد بسیاری بر...

مکان های گردشگری تهران
مکان های دیدنی تهران

تهران به عنوان پایتخت ایران برای بیش از دو قرن توانسته در همزیستی متناقض بین مدرنیته و سنت، فقیر و ...

بهترین استان برای سفر نوروزی
بهترین استان برای مسافرت در عید نوروز

تا چشم به هم بزنیم زمستان هم به پایان رسیده و زمان عید نوروز شده و بازار مسافرت های آن داغ است. پس...