مکان های دیدنی تهران

مکان های گردشگری تهران
تهران مجموعه ای بی نظیر از جاذبه های گردشگری! از موزه تا پارک های ملی، بازار قدیمی و آثار مشاهیر
تاریخ : 01/26/2023 12:11:20 ب.ظ

تهران به عنوان پایتخت ایران برای بیش از دو قرن توانسته در همزیستی متناقض بین مدرنیته و سنت، فقیر و ثروتمند، تجمل و روزمرگی، آرامش و شلوغی به یک نقطه کنونی تبدیل شده است. فراز و نشیب های تاریخ معاصر تهران به همراه شگفتی های که شما را هر لحظه مبهوت خود می کنند، از این کلانشهر یک سرزمین عجایب ساخته است. تهران را باید یکی از سرزنده ترین شهرهای ایران دانست که به صورت بی رویه در حال بزرگ تر شدن است. با سفر به تهران، از دیدن این شهر خسته نخواهید شد زیرا پایتخت ایران جاذبه های زیادی برای نمایش دارد. در این بررسی به مکان های دیدنی تهران اشاره می کنیم.

بهترین مکان های دیدنی تهران

یکی از ویژگی های قابل توجه تهران، توپوگرافی چشمگیر شهر است که درست در دامنه رشته کوه البرز قرار دارد. همین امر به پایتخت کشور آب و هوایی کوهستانی (در شمال) و دشتی (در جنوب) داده است. از شمال تا جنوب تهران بدون ترافیک در حدود 30 دقیقه می برد اما آنچه جای شگفتی دارد، تفاوت فرهنگی و اقتصادی مناطق شمال و جنوبی کشور است. از این تفاوت ها در تهران به وفور دیده می شود. پس اگر به این فکر می کنید که در طول مدتی که در تهران هستید، کجا باید بروید! ما در ادامه به شما جاهای دیدنی تهران را معرفی می کنیم:

برج آزادی

برج آزادی، جاذبه گردشگری تهران

برج آزادی اولین مکانی است که باید در زمان سفرتان به تهران ببینید. این برج به سفارش آخرین شاه ایران یعنی محمدرضا پهلوی در سال 1971 برای جشن های 2500 سالگرد امپراتوری ایران افتتاح شد. قبل از انقلاب 1979 به برج آزادی، برج شهیاد (یادبود پادشاهان) می گفتند. این برج فقط نماد تهران نیست بلکه به عنوان نماد ایران نیز شناخته می شود.

معماری برج آزادی از سبک های معماری هخامنشی، ساسانی و اسلامی الهام گرفته شده است. این ساختمان سه طبقه با ارتفاع 45 متر، دارای چهار آسانسور و دو راه پله با 286 پله است. در زیر برج، سالن های نمایش، کتابخانه، موزه و گالری وجود دارند. برج آزادی در مرکز میدان آزادی قرار دارد که با 65 هزار متر مربع، بزرگترین میدان تهران و احتمالاً کل ایران است.

· آدرس: تهران، تهران، میدان آزادی

بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ تهران با مساحتی حدود 20 کیلومتر مربع، یکی از جاذبه های گردشگری تهران است. با ورود به بازار سرپوشیده، فضای سنتی معماری کهن ایران را حس می کنید. بازار بزرگ تهران هر آنچه که به دنبالش هستید اعم از لباس، صنایع دستی، رستوران، آجیل، جواهرات و غیره را در خود دارد. در کنار مغازه های بی شمار، بازار بزرگ تهران دارای آثار تاریخی مانند دو مسجد جامع و مسجد امام است.

قسمت های مختلف بازار بزرگ در دوران قاجار ساخته شده است که شامل بازار کفاشان، بازار فرش فروشان، بازار امیر، بازار زرگرها، بازار ساعت فروشان، بازار بین الحرمین (سلطانی جعفری)، بازار چهار سوق بزرگ، بازار چهار سوق کوچک، بازار آهنگران، بازار مسگران و بازار پاچنار هستند.

· آدرس: تهران، خیابان پانزده خرداد، منطقه 12

موزه ملی ایران و موزه دوران اسلامی

اگرچه هر دو موزه در دو ساختمان مجزا قرار گرفته اند، قدمت هر دو موزه به قرن بیستم بازمی گردد و ارزش زیادی برای دیدن دارند. این موزه ها با نمایش حدود 300 هزار شی از مهم ترین موزه های ایران به شمار می روند. اگر می خواهید درباره فرهنگ، هنر و سنت های ایرانی اطلاعات کسب کنید، این دو موزه را از دست ندهید. موزه ها یک بازه زمانی خاص از تاریخ ایران، از دوران ماقبل تاریخ در فلات ایران تا دوران پیش از اسلام تا دوران اسلامی را پوشش می دهند.

· آدرس: تهران، خیابان خمینی

کاخ گلستان

کاخ گلستان، مکان های دیدنی تهران

کاخ گلستان که در فهرست یونسکو ثبت شده است، یکی از مکان های دیدنی تهران محسوب می شود. بنای اولیه این کاخ به دستور شاه عباس صفوی به قرن شانزدهم برمی گردد و بعدها در دوره قاجار بازسازی شد. یک بال از کاخ به همسران و معشوقه های شاهان قاجار اختصاص داشت. برخی منابع می گویند که تعداد همسران و زنان اجباری گاهی به بیش از 400 نفر می رسیدند. این مجموعه بسیار بزرگ است و برای بازدید کامل از کاخ گلستان، می توانید حداقل دو ساعت وقت بگذارید. برخی از قسمت های مهم کاخ گلستان شامل تخت مرمر، چشمه خانه، رستوران سفره خانه، تالار سلام، تالار آیینه، شمس عماره، خلوت کریم خان، نگارخانه و موزه هستند.

· آدرس: تهران، میدان پانزده خرداد، منطقه 12

کاخ نیاوران

مجموعه 9 هزار متر مربعی کاخ نیاوران در قرن نوزدهم و در زمان قاجار ساخته شده است. بعدها شاه محمدرضا پهلوی بخش های زیادی از آن را ساخت و بازسازی کرد تا از آن به عنوان یکی از اقامتگاه های زمستانی خاندان سلطنتی استفاده کند. طبقه همکف کاخ نیاوران مجموعه ای نفیس از فرش های دستباف ایرانی شامل پرتره های هنری پادشاهان و چهره های معروف دوران هخامنشی و قاجار را به نمایش می گذارد. در طبقه دوم، مجسمه بودا و سنگ تراشی های مربوط به قرن سوم میلادی در کنار مجموعه ای از لباس های شخصی و نظامی محمدرضا پهلوی قرار دارند.

در امتداد پله های طبقه دوم، تزئینات یک نقاشی زیبا از کاخ کریم خان است. علاوه بر آثار هنری قدیمی و معاصر، در کاخ نیاوران می توانید سرنخی از زندگی مجلل خانواده سلطنتی داشته باشید، لباس های فرح دیبا هنوز در کمد لباس آویزان هستند و حتی می توانید اسباب بازی های بچه ها را در اتاقشان ببینید. در اتاق ناهارخوری، میز مجلل به گونه ای چیده شده است که گویی مهمانان در آستانه ورود هستند. بخشی از مجموعه کاخ نیاوران نیز شامل چایخانه، موزه و پارک است.

· آدرس: تهران، شمال شرق تهران، منطقه یک، میدان نیاوران

مجموعه سعد آباد

اگر می خواهید درباره آخرین سلسله سلطنتی کشور بیشتر بدانید، به سعد آباد بروید. مجموعه سعد آباد با تعداد 18 کاخ متعلق به پادشاهان قاجار و پهلوی، مجموعه تاریخی مهمی در شمال تهران است. این مجموعه اولین بار توسط پادشاه قاجار در قرن نوزدهم ساخته شد و در آن ساکن شد. رضا شاه پهلوی در دهه 1920 در مجتمع سعد آباد زندگی می کرد و پسرش محمدرضا در دهه 1970 به این مجتمع نقل مکان کرد. پس از انقلاب اسلامی در سال 1979، این مجموعه به موزه تبدیل شد. از قسمت های مهم سعد آباد می توان به موزه هنرهای زیبا، کاخ موزه ملت، موزه هنر ملل، موزه آشپزخانه سلطنتی، موزه ظروف سلطنتی، موزه سلاح های دربار و غیره است.

· آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، زعفرانیه، خیابان کمال طاهری، پلاک 50

موزه جواهرات

موزه جواهرات تهران

موزه جواهرات تهران ابتدا در کاخ گلستان نگهداری می شد. در قرن بیستم، شاه پهلوی 21 جعبه پر از جواهرات را به بانک ملی ایران منتقل کرد. در دهه 1960 موزه به مکان فعلی یعنی بانک مرکزی ایران منتقل شد. این موزه مجموعه ای چشمگیر از برخی از گران قیمت ترین و گرانبهاترین جواهرات جهان است که در طول قرن ها گردآوری شده اند. این جواهرات شامل الماس، زمرد، یاقوت و سنگ های فیروزه هستند. این موزه همان جایی است که اگر هنوز تا مقصد بعدی خود فرصت داشتید باید در تهران از آن دیدن کنید.

· آدرس: تهران، میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، روبروی سفارت ترکیه

بازار تجریش

این بازار که در شمال تهران قرار دارد، یکی از قدیمی ترین بازارهای پایتخت است. این بازار مملوء از مغازه های قدیمی و جدید است. امام زاده صالح نیز همسایگی بازار قرار دارد. اگر می خواهید سوغاتی از ایران به خانه ببرید، بازار تجریش مناسب شماست. در این بازار می توان صنایع دستی، دیگ های مسی و سفتا، انواع پسته، شیرینی، زعفران، ادویه، ترشی و میوه های تازه را یافت. در نزدیکی بازار رستوران های زیبا و ارزان نیز وجود دارند.

· آدرس: تهران، جنوب غربی میدان تجریش

پل طبیعت (پارک آتش و آب)

پل طبیعت توسط معمار ایرانی لیلا عراقیان طراحی و بین سال های 1389 تا 1393 ساخته شده است. این پل 270 متری بزرگترین پل روگذر عابر پیاده در ایران است که دو پارک در شمال تهران را به هم متصل می کند. در مسیر خود به سمت پارک آب و آتش می توانید در بسیاری از رستوران ها و کافی شاپ ها توقف کنید تا استراحت نمایید و از منظره زیبای تهران و کوه های البرز لذت ببرید. پل طبیعت که همیشه مملوء از مردم محلی است، شب ها از دور ظاهری خیره کننده دارد.

· آدرس: تهران، بزرگراه مدرس

دریاچه چیتگر

دریاچه چیتگر در شمال غربی تهران در بزرگراه همت غرب واقع شده است. این دریاچه بزرگترین دریاچه مصنوعی ایران و بزرگترین مجموعه تفریحی پایتخت است که در زمینی به مساحت 140 هکتار ساخته شده است. این دریاچه یکی از مکان های دیدنی تهران است. بسیاری از مردم محلی را در دریاچه چیتگر خواهید دید که اوقات فراغت خود را به تماشای پرندگان، انجام فعتات های ورزشی آبی، دوچرخه سواری یا حتی پیاده روی می گذرانند.

· آدرس: غرب تهران، منطقه 22

منطقه دربند

دربند

دربند که در شمال باغ سعد آباد در ارتفاع حدود 1700 متری از سطح دریا قرار دارد، یکی از مسیرهای اصلی کوهنوردان برای صعود به رشته کوه های البرز است. این مکان زیبا در زمان قاجار به عنوان اقامتگاه مورد علاقه اعضای خانواده سلطنتی انتخاب شد. هم برای ایرانی ها و هم برای گردشگرانی که می خواهند استراحت کنند و از غذاهای محلی، چای و قلیان با منظره ای زیبا لذت ببرند. جمعه ها خیلی شلوغ می شود زیرا بسیاری از مردم تهران و اطراف آن با خانواده خود به دربند می روند.

آدرس: تهران، میدان تجریش، انتهای خیابان دربند

بوستان جمشیدیه

پارک جمشیدیه که در بین گردشگران کمتر شناخته شده است، یک باغ عمومی خیلی خاص در تهران است. پارک جمشیدیه بیشتر صخره ای است تا سبز (به آن باغ سنگی هم می گویند) که همین امر باعث شده است تا این پارک برای پیاده روی بسیار عالی باشد. وجه اشتراک ین پارک با باغبانی به سبک ایرانی، وجود زیاد عناصر آبی است که به صورت دریاچه، کانال های باریک بین راه پله ها و بلوارهای پر درخت تداعی شده اند.

· آدرس: تهران، خیابان شهید امیدوار، خیابان شهید باهنر

از دیگر مکان های دیدنی تهران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

· خیابان ولیعصر

· پارک ملت

· پارک ساعی

· باغ موزه سینما

· برج میلاد

· موزه هنر های معاصر

· تئاتر شهر

· باغ گیاه شناسی

· درکه

· میدان حسن آبا

· موزه مقدم

· عمارت مسعودیه

· خیابان ناصر خسرو

· کلیسای سرکیس مقدس

· باغ موزه نگارستان

· موزه عبرت ایران

· خانه ابوالحسن صبا

· آبشار کلوگان

· کاروانسرای خانات

· خانه کاظمی

· باغ موزه قصر

· مدرسه دارالفنون

· خانه دکتر مصدق

· موزه فرش ایران

· موزه آبگینه و سفالینه تهران

· موزه ملی ایران

· آرامگاه ابن بابویه، برج طغرل

· سردر باغ ملی

· مسجد و مدرسه سپهسالار

· امامزاده داوود

· پارک ژوراسیک

· آکواریوم و موزه صلح پارک شهر

· ییلاق فشم و لواسان

· روستای لالان

· پارک جنگلی لویزان

· موزه تماشاگه زمان

· مجموعه ایران مال

· پارک پردیسان

· روستای وردیج و واریش

· روستای کن

· پیست اسکی دیزین

· پیست اسکی توچال

· پیست اسکی شمشک

· بوستان پلیس

· موزه خانه سیمین و جلال

· بام تهران

· خیابان سی تیر

· باغ مینیاتور

· پارک جنگلی سرخه حصار

· باغ پرندگان

· شهرک سینمایی غزالی

· باغ کتاب تهران

· پیست اسکی دربندسر

پروازهای لحظه آخری قیمت مناسب با بلیط کده

تهران، شهر موزه ها، گالری ها و کافه ها، بی شک قلب تپنده ایران است. این کلان شهر مدرن به عنوان یکی از مکان های دیدنی کشور محسوب می شود. سازه های مدرن،به ویژه برج آزادی و برج میلاد به نماد شهر تبدیل شده اند. برای سفر به پایتخت ایران بهتر است به دنبال خرید بلیط هواپیما تهران باشید تا بتوانید سفر ایمن داشته باشید و از زمان خود حداکثر استفاده را ببرید. رزرو بلیط پرواز تهران از «بلیط کده» را امتحان کنید تا از مزایای فروش اینترنتی بلیط هواپیما از این وبسایت لذت ببرید.

ثبت دیدگاه
دیدگاه کاربران
محمد
تاریخ : 03/06/2023 11:41:11 ب.ظ

فکر می کنین عید کجاهای تهران واسه ما که از مشهد می خوایم بیایم بهتره؟ ماشینم داریم

ادمین
تاریخ : 03/06/2023 11:44:19 ب.ظ

معمولا موارد زیر برای مسافران تهران جذاب تر هست: برج میلاد پل طبیعت مال ها و مراکز خریدی مثل پالادیوم، اوپال و ... بام تهران و تله کابین کافه ها و رستوران ها دربند و ...

مطالب مرتبط

جاهای دیدنی اصفهان
جاهای دیدنی اصفهان

شهر اصفهان شهری تاریخی است و جاذبه های دیدنی و تاریخی متعددی دارد. شهر اصفهان تابستانی گرم و زمستا...

جاهای دیدنی شیراز
جاهای دیدنی شیراز

شهر شیراز، شهر بهار نارنج و شعر و هنر است. هنگامی که به شیراز سفر می کنید لیست بلندی از جاهای دیدن...

جاهای دیدنی مشهد
جاهای دیدنی مشهد

مشهد یکی از مهمترین مقاصد گردشگری که طیف های مختلفی به این شهر سفر می کنند. سالانه افراد بسیاری بر...

بهترین استان برای سفر نوروزی
بهترین استان برای مسافرت در عید نوروز

تا چشم به هم بزنیم زمستان هم به پایان رسیده و زمان عید نوروز شده و بازار مسافرت های آن داغ است. پس...

جاذبه های گردشگری خلیج فارس
جاذبه های گردشگری خلیج فارس

چه در حال تماشای غروب خورشید بر فراز کرانه های جنوب ایران باشید و چه در حال تقلا بر روی ویرانه های ...