جاهای دیدنی اصفهان

جاهای دیدنی اصفهان
جاهای دیدنی اصفهان به عنوان یکی از اصلی ترین شهرهای توریستی ایران بسیار فراوان است. آثار تاریخی از هزاران سال پیش تا دوران صفویه.
تاریخ : 05/26/2023 05:11:00 ب.ظ

شهر اصفهان شهری تاریخی است و جاذبه های دیدنی و تاریخی متعددی دارد. شهر اصفهان تابستانی گرم و زمستانی سرد دارد، پس بهتر است در این فصل های با خرید بلیط هواپیما به این شهر سفر کنید.. اما هوای این شهر در بهار و پائیز بسیار دلپذیر و خنک است. شهر اصفهان شهری پر نشاط و پر جنب و جوش است و آثار باستانی و پل های زیبا و باشکوه آن در تمام جهان شناخته شده هستند. این شهر به دلیل وجود آثار تاریخی و مساجد قدیمی و باستانی به پایتخت فرهنگی جهان اسلام معروف است و جاهای دیدنی اصفهان از تعدد بسیاری برخوردار است. در فصل بهار هر ساله بسیاری از مسافران با خرید بلیط هواپیما اصفهان به دیدن این شهر تاریخی می روند و عکس های یادگاری بی مانندی را تهیه می کنند. سالانه افراد بسیاری از سرتاسر جهان به این شهر می آیند و از جاذبه های دیدنی این شهر دیدن می کنند. در ادامه به بررسی اصلی ترین جاهای دیدنی اصفهان می پردازیم.

میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان اصفهان

آدرس: شمال شرق شهر اصفهان، غرب خیابان حافظ، میدان نقش جهان
ساعت بازدید: تمام روزهای هفته به صورت شبانه روز

میدان نقش جهان که به آن میدان امام نیز می گویند، یکی از قدیمی ترین میدان های شهر اصفهان است و در زمان های مختلف و در دوره حکومت پادشاهان ایرانی با فراز و نشیب های بسیاری همراه بوده است. میدان نقش جهان تا پیش از انقلاب با نام میدان شاه معروف بود و پس از آن نام این میدان به میدان امام و یا نقش جهان تغییر یافت. در این میدان حجره های بسیاری وجود دارد که محل کسب درآمد بازاریان است و از صنایع دستی و آثار هنری بسیاری در این بازار به فروش می رسد.

امارت عالی قاپو اصفهان

مکان های دیدنی متعددی در اطراف میدان وجود دارد. هر یک از این بناها یادگاری از تاریخ و فرهنگ ایران است و دیدن آنها خالی از لطف نیست. مسجد جامع عباسی یا مسجد امام، یادگار دوران صفوی، عمارت زیبای عالی قاپو که در ضلع غربی میدان قرار دارد، مسجد شیخ لطف الله در شرق میدان واقع شده است و سردر قیصریه در ضلع شمالی میدان نقش جهان از جمله دیدنی های مهم و تاریخی این مجموعه هستند. در میانه راه و گشت زنی در بازار می توانید از این اماکن نیز بازدید کنید. یکی از تفریحات مورد علاقه گردشگران درشکه سواری در میدان و بازدید از حجره های رنگارنگ میدان است.

مکان های دیدنی نزدیک به میدان نقش جهان

· پل خواجو

·چهل ستون
·سی و سه پل
·پارک مشاهیر

مسجد جامع استانبول

مسجد جامع اصفهان

آدرس: اصفهان، میدان قیام، خیابان علامه مجلسی، مسجد جامع اصفهان
شماره تماس: 03134456400
ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 9 صبح الی 11 و عصرها از ساعت 13 الی 16

یکی از مساجد تاریخی شهر اصفهان، مسجد جامع یا مسجد جمعه این شهر است. قدمت این مسجد جامع به دوران سلجوقیان و صفویان برمی گردد و آثاری از دوران آل بویه نیز در این مسجد توسط باستان شناسان کشف شده است. مسجد جامع اصفهان دارای چهار ایوان است که با معماری اسلامی ساخته شده اند. این مسجد در زمان های مختلف به دلیل جنگ ها و اتفاقات گوناگون کمی آسیب دیده است و بخش هایی از آن توسط هنرمندان مرمت و بازسازی شده است. ممکمن است اگر برای سفر از بلیط هواپیما اصفهان استفاده کرده باشید از بالا این مسجد کهن سال را دیده باشید.

شبستان مسجد جامع استانبول

از بخش های مختلف مسجد جامع اصفهان می توان شبستان مسجد، گنبد جنوبی، گنبد شمالی، ایوان درویش، ایوان صاحب، ایوان استاد، ایوان شاگرد، ایوان عمر، مسجد الجایتو، شبستان زمستانی بین الشتاء و کتابخانه خواجه نظام الملک را نام برد. در هر یک از ایوان ها یک سنگاب وجود دارد که هر یک به صورتی خاص و منحصر به فرد ساخته شده است. مهمترین ویژگی های این مسجد که نظر گردشگران به خود جلب نموده است عبارت است از آجرهای تزئین شده با نقوش هندسی، طاق های زیبا، ایوان های چهارگانه، گنبدهای عظیم و ستون های آجری.

مکان های دیدنی نزدیک به مسجد جامع اصفهان

· مسجد هارونیه

·بازار هارونیه

پل خواجوی اصفهان

پل خواجو اصفهان

آدرس: اصفهان، میدان خواجو، پل خواجو
ساعت بازدید: همه روزه به صورت شبانه روزی

پل خواجو از جمله پل های شهر اصفهان است که بر روی رودخانه زاینده رود ساخته شده است و فاصله آن با پل الله وردی خان (سی و سه پل) 1800 متر است. پل خواجو 133 متر طول دارد و عرض آن 12 متر است. این پل همانند یک سد زمینی عمل کرده و مقداری از آب رودخانه را ذخیره می کند. وجود این پل باعث می شود تا آب سفره های زیر زمینی در بخش بالای رودخانه افزایش یابد. قسمت پائین پل برای رفت و آمد مردم استفاده می شد و ساختمانی بر روی پل ساخته شده بود که برای اقامت شاهان و بزرگان حکومتی مورد استفاده قرار می گرفت.

زیر پل خواجوی اصفهان

از جاذبه های دیدنی پل خواجو می توان به شیرهای سنگی موجود در دو سر پل، قبله نما که در نزدیکی یکی از شیرهای سنگی قرار دارد، شمع پل خواجو که به نمایی به شکل شمع که در زمان غروب خورشید در بخشی از پل ساخته می شود می گویند و سقف های منحنی زیر پل اشاره کرد. پل خواجو در شب محلی مناسب برای گردش و تفریح است و در تابستان تا نیمه شب می توانید در کنار این پل اقامت داشته باشید و از خنکی هوای اطراف رود لذت ببرید.

مکان های دیدنی نزدیک به پل خواجو

· میدان نقش جهان

·سی و سه پل
·کاخ هشت بهشت
·کاخ چهل ستون
پل سی و سه پل اصفهان

سی و سه پل اصفهان

آدرس: اصفهان، میدان انقلاب، خیابان چهارباغ، پل سی و سه پل
ساعت بازدید: همه روزه به صورت شبانه روز

سی و سه پل یکی از معروف ترین جاذبه های دیدنی اصفهان است که بر روی رودخانه زاینده رود قرار دارد. این پل یکی از نمادهای شهر اصفهان محسوب می شود و با نام های مختلفی در جهان شناخته می شود. پل الله وردی خان، پل جلفا، پل شاه عباسی، پل چهل چشمه و سی و سه پل از جمله نام های این پل هستند. طول سی و سه پل 295 متر و عرض آن 14 متر است. این پل دارای 33 دهانه است. این پل یکی از زیباترین و طولانی ترین پل های شهر اصفهان است و در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نمایی از سی و سه پل

در طول تاریخ مراسم مهمی بر روی این پل برگزار می شد، از جمله مراسم آب پاشان یا آب ریزان که به صورت ریختن گلاب بر روی یکدیگر برگزار می شد. مراسم خاج شویان که مخصوص ارامنه شهر اصفهان بود و جشن نوروز که در تمامی دوران ها با آداب و روم مختلف برگزار می شود. دلیل این که این پل 33 دهانه دارد این است که عدد 33 به الهه آب، آناهیتا تعلق دارد و این پل نیز نمادی از این الهه است.

مکان های دیدنی نزدیک به سی و سه پل

· پل خواجو

·کاخ چهل ستون
·مسجد جامع اصفهان
·میدان نقش جهان
چهل ستون اصفهان

کاخ چهلستون اصفهان

آدرس: اصفهان، میدان امام حسین، خیابان استانداری، کاخ چهلستون
شماره تماس:03132220181
ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 9 صبح الی 17

از دیگر کاخ های به جا مانده از دوران صفوی، کاخ چهلستون است. این کاخ از معروف ترین کاخ های شهر اصفهان است و با وجود این که با گذشت زمان بخش هایی از آن آسیب دیده است، اما هنوز هم بسیار زیباست و مورد استقبال گردشگران قرار می گیرد. کاخ چهل ستون در دل باغی بزرگ قرار گرفته است. این باغ دارای سه ورودی است. در اصلی آن در قسمت شرق قرار دارد و پس از عبور از یک مسیر نه چندان طولانی، به استخر بزرگی می رسید که در مقابل کاخ قرار دارد. باغ چهلستون دارای یک شیب ملایم است و همین شیب کمک می کند تا آب از جوی ها به بخش های مختلف باغ جریان داشته باشد.

کاخ چهل ستون اصفهان

در باغ انواع درختان کاج، نارون، چنار، درخت عرعر و درخت افرای سیاه کاشته شده است. در باغچه های اطراف کاخ در فصول مختلف گل های زیبایی کاشته می شود که فضای باغ را دو چندان زیباتر می کند. کاخ چهلستون 2100 متر مربع مساحت دارد و یک متر بالاتر از سطح زمین ساخته شده است. ایوان کاخ دارای 18 عدد ستون چوبی بلند است و چهار ستون در وسط بر روی چهار شیر سنگی قرار گرفته اند. در بخش های مختلف کاخ نقوش ظریف و آینه کاری های بسیار زیبا به چشم می خورد. زیباترین بخش این کاخ تالار مرکزی آن است که یکی از شاهکارهای هنری این مجموعه محسوب می شود.

مکان های دیدنی نزدیک به کاخ چهلستون

· میدان نقش جهان

·پارک مشاهیر
·بازار قیصریه
کلیسای بیت لهم اصفهان

کلیسای بیت اللحم اصفهان

آدرس: اصفهان، خیابان نظر شرقی، میدان جلفا، کلیسای بیت اللحم
شماره تماس: 03136280264
ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 8:30 الی 17:30

کلیسای بیت اللحم در دوره حکومت صفویان و زمانی که اصفهان پایتخت ایران بود ساخته شد. این کلیسا در نزدیکی دو کلیسای دیگر اصفهان به نام های مریم مقدس و هاکوپ قرار دارد. گنبد کلیسای بیت اللحم بلندترین گنبد را در میان کلیساهای موجود در اصفهان دارد. نقاشی های داخل کلیسا و نمای بیرونی آن بسیار زیبا و باشکوه است و به همین دلیل به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی و جذاب شهر اصفهان محسوب می شود.

نمای داخلی کلیسای بیت لهم

کلیسا از دو طبقه تشکیل می شود که طبقه دوم آن مخصوص بانوان بوده است. در قسمت میانی طبقه دوم یک تالار به شکل مربع ساخته شده است که سبکی کلاسیک دارد. گنبد کلیسا بر روی چهار ستون قرار دارد. ستون ها قطور و بلند هستند و با قوس های جناغی به یکدیگر و ستون مقابل خود متصل شده اند. در داخل کلیسا نقاشی های بسیار زیبایی وجود دارد که آثاری از هنرمندان آن دوره است. ناقوس کلیسا بر بالای سقف و در میان چهار ستون قرار دارد و شش ستون سنگی دیگر گنبدی که در بالای ناقوس قرار دارد را نگه می دارند.

مکان های دیدنی نزدیک به کلیسای بیت اللحم

· سی و سه پل

·کلیسای مریم مقدس
·مجتمع تحاری ماهور
کاخ هشت بهشت اصفهان

کاخ هشت بهشت اصفهان

آدرس: اصفهان، خیابان باغ گلدسته، پارک شهید رجایی، کاخ هشت بهشت
ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 9 صبح الی 17

کاخ هشت بهشت در دوران صفویان ساخته شده است و امروزه یکی از جاذبه های تاریخی و دیدنی شهر اصفهان به شمار می آید. این کاخ در پارک شهید رجایی قرار دارد و از سطح باغ دو متر بالاتر ساخته شده است. در قسمت ورودی کاخ یک ایوان با دو ستون چوبی بلند وجود دارد و یک ورودی به سمت سرسرای مرکزی دارد. در این سرسرا نور گیر گنبدی شکل وجود دارد که نور را به داخل سرسرا می تاباند. در قسمت مرکزی سرسرا حوضی هشت ضلعی است که قطری برابر با 3 و نیم متر دارد.

حوض کاخ هشت بهشت اصفهان

اتاق های طبقه اول و دوم با استفاده از نقاشی ها و گچ بری های زیبایی تزئین شده است و هر طبقه اتاق های متعددی دارد که در امتداد یکدیگر و در یک راهرو قرار دارند. در اطراف عمارت جوی های کوچکی وجود دارد که آب را به داخل حوض و خارج از عمارت منتقل می کند. آب از این جوی ها عبور کرده و به آب نمای بزرگی که در مقابل ایوان غربی و شرقی قرار دارد می ریزد. این کاخ با درختان چنار بلندی محصور شده و در باغچه ها گل ها و گیاهان زیبایی کاشته شده است.

مکان های دیدنی نزدیک به کاخ هشت بهشت

· سی و سه پل

·پل خواجو
·کاخ چهلستون
·میدان نقش جهان

ثبت دیدگاه
دیدگاه کاربران

مطالب مرتبط

جاهای دیدنی شیراز
جاهای دیدنی شیراز

شهر شیراز، شهر بهار نارنج و شعر و هنر است. هنگامی که به شیراز سفر می کنید لیست بلندی از جاهای دیدن...

جاهای دیدنی مشهد
جاهای دیدنی مشهد

مشهد یکی از مهمترین مقاصد گردشگری که طیف های مختلفی به این شهر سفر می کنند. سالانه افراد بسیاری بر...

مکان های گردشگری تهران
مکان های دیدنی تهران

تهران به عنوان پایتخت ایران برای بیش از دو قرن توانسته در همزیستی متناقض بین مدرنیته و سنت، فقیر و ...

بهترین استان برای سفر نوروزی
بهترین استان برای مسافرت در عید نوروز

تا چشم به هم بزنیم زمستان هم به پایان رسیده و زمان عید نوروز شده و بازار مسافرت های آن داغ است. پس...

جاذبه های گردشگری خلیج فارس
جاذبه های گردشگری خلیج فارس

چه در حال تماشای غروب خورشید بر فراز کرانه های جنوب ایران باشید و چه در حال تقلا بر روی ویرانه های ...