جاهای دیدنی شیراز

جاهای دیدنی شیراز
جاهای دیدنی شیراز بسیار بی شمار است. اما برخی جاهای دیدنی شیراز را کمتر گردشگری دیده است که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم
تاریخ : 05/25/2023 06:32:17 ب.ظ

شهر شیراز، شهر بهار نارنج و شعر و هنر است. هنگامی که به شیراز سفر می کنید لیست بلندی از جاهای دیدنی پیش رویتان خواهد بود که اگر بخواهید از همه آنها بازدید کنید بایستی چند روزی را در شیراز بمانید. بخصوص اگر در ماه های ابتدایی سال بلیط هواپیما بخرید و به شیراز بروید. عطر گل های بهار نارنج در همۀ کوچه ها شهر شیراز شما را مدهوش می کند و توان ترک این حال و هوا را نخواهید داشت. با وجود اینکه در ماه های گرم سال آفتاب شهر شیراز نیز بسیار معروف است اما در این فصل هم می توانید از جاهای دیدنی شیراز لذت ببرید. ولی اگر خوش شانس باشید می توانید با استفاده ار سایت بلیط کده، در مواقعی از سال بلیط هواپیما شیراز را به صورت ارزان پیدا کرده و با قیمت های باور نکردنی به این شهر سفر کنید. بناهای باستانی، باغ های زیبا و آرامگاه شاعران بزرگ و معروف ایرانی همه نشان از قدمت بالای این شهر دارند. در ادامه با جاهای دیدنی شیراز بیشتر آشنا خواهیم شد.

تخت جمشید شیراز

تخت جمشید

آدرس: استان فارس، مرودشت، 11 کیلومتری شمال شرقی شهر مرودشت، مجموعه تاریخی تخت جمشید
شماره تماس: 07143341553
ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 7 صبح الی 17

تخت جمشید یادگاری از پادشاهان هخامنشی در ایران است که قدمت آن به 2500 سال پیش می رسد. تخت جمشید نمادی از تمدن پارسی سرزمین ایران است و آثار باقی مانده از این کاخ بزرگ به عنوان یکی از مشهورترین آثار تاریخی در دنیا محسوب می شوند. ستون ها، کتیبه ها، سر ستون ها، نقوش برجسته، دروازه ها و بخش های باقی مانده از کاخ پس از گذشت سال ها هنوز هم زیبا و باشکوه هستند. ساخت این بنا حدود 120 سال زمان برده است و تمامی بخش های آن و نقوش برجسته بسیار ظریف و دقیق ساخته شده اند.

مجسمه تخت جمشید شیراز

تخت جمشید در نزدیکی شهر مرودشت قرار دارد. این شهر در قسمت کوهستانی استان فارس واقع شده است و آب و هوای خنک و دلپذیری دارد. فاصله شیراز تا مجموعه تخت جمشید 70 کیلومتر است و از شهر مرودشت نیز 11 کیلومتر فاصله دارد. در روزهای تعطیل این مجموعه بسیار شلوغ است و به همین دلیل شاید نتوانید به راحتی تمام قسمت های مجموعه را تماشا کنید. بهترین زمان برای بازدید از مجموعه روزهای وسط هفته و زمان هایی است که تعطیل رسمی نباشد. از مهمترین بخش های مجموعه تخت جمشید عبارت است از پلکان ورودی، دروازه ملل، خزانه، کاخ صد ستون، کاخ خشایار شاه یا هدیش، کاخ "ه"، کاخ سه دری، کاخ آپادانا و کاخ اختصاصی داریوش.

مکان های دیدنی نزدیک به تخت جمشید

· نقش رستم

· نقش رجب

پاسارگاد در شیراز

پاسارگاد

آدرس: استان فارس، سعادت شهر، کیلومتر 20 جاده اصفهان، مجموعه پاسارگاد
ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 8 صبح الی 19، در فصل پائیز و زمستان تا ساعت 17

مجموعه پاسارگاد از آثار باقی مانده از دوره پادشاهان هخامنشی است و در شهرستان پاسارگاد واقع شده است. این مجموعه از بخش های مختلفی از جمله مقبره کوروش، کاخ های سلطنتی، برج سنگی، باغ شاهی، تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس و مسجد اتابکی تشکیل شده است. پاسارگاد اولین پایتخت سلسله هخامنشیان بود و آرامگاه کوروش نیز در همین مجموعه قرار دارد. مقبره کوروش با ترکیب معماری ایرانی و یونان و مصر باستان ساخته شده است و به دلیل پلکانی بودن بنا، به زیگورات که در نزدیکی پاسارگاد قرار دارد شبیه است.

قبر کوروش در شیراز

کاخ های پاسارگاد عبارت است از کاخ اختصاصی، کاخ بارعام و کاخ دروازه. این کاخ ها چهار عدد بودند اما در حال حاضر تنها سه عدد از آنها باقی مانده است. نقوش برجسته مختلفی بر روی دیوارهای مجموعه پاسارگاد به چشم می خورد. انسان بالدار یکی از معروف ترین نقوشی است که در کاخ پاسارگاد وجود دارد. این نقش برجسته یک مرد با ردای بلند را نمایش می دهد که ریش انبوهی دارد و یک تاج بسیار بزرگ بر سر او است. این مرد چهار بال دارد و رو به کاخ ایستاده است. دو دست مرد رو به آسمان است، دو عدد از بال ها به سمت بالا و دو عدد از بال ها به سمت زمین هستند. برای بازدید از این مجموعه 3 الی 4 ساعت زمان نیاز دارید.

مکان های دیدنی نزدیک به پاسارگاد

· تخت جمشید

· نقش رستم

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز

آدرس: شیراز، خیابان ارم، نزدیک به میدان ارم، نزدیکی مجموعه دانشگاه شیراز
شماره تماس: 07132272538
ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 8 صبح الی 20

باغ ارم، باغی سرسبز و زیبا است که مساحت آن در حدود 110 هزار متر مربع است. در این باغ درختان نارنج، سرو و انواع گیاهان مختلف کاشته شده است. ساختمان اصلی باغ در قسمت غربی آن واقع شده و از یک عمارت اصلی و یک بخش اندرونی تشکیل شده است. استخر زیبایی در مقابل عمارت وجود دارد و چهار نخل زیبا در چهار طرف آن کاشته شده که جذابیت استخر و بنا را دوچندان نموده است. در سرتاسر باغ جوی های آب را می بینید که آب را به تمام بخش های باغ می رساند.

طاق باغ ارم

از دیگر بخش های دیدنی باغ ارم، موزه سنگ و گوهر دریای نور است و بیش از 140 نوع سنگ قیمتی و گوهر کمیاب در این موزه نگهداری می شود. عمارت اصلی باغ ارم 3 طبقه دارد. طبقه اول به تالار حوضخانه معروف است و در آن یک ستون سنگی بسیار زیبا وجود دارد. در طبقات دیگر نیز ایوان ها و ستون های بسیار باشکوهی ساخته شده است. ساختار طبقه دوم و سوم شبیه به هم هستند اما نقاشی های سقف و دیوارها با یکدیگر کمی تفاوت دارند. آب مصرفی باغ ارم از دو چاه عمیق موجود در باغ تامین می شود. در فصول مختلف گونه های متنوع گیاهی این باغ را رنگین و زیبا می کنند.

مکان های دیدنی نزدیک به باغ ارم شیراز

· مجتمع تجاری و تفریحی زیتون فارس
·عمارت شاپوری
·آرامگاه حافظ
·ارگ کریمخان زند

حافظیه شیراز

حافظیه (آرامگاه حافظ شیرازی)

آدرس: شیراز، حد فاصل چهارراه ادبیات و چهارراه حافظیه، روبروی ورزشگاه حافظه، آرامگاه حافظ
شماره تماس: 07132284552
ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 8 صبح الی 21

یکی از معروف ترین جاهای دیدنی شهر شیراز، حافظیه نام دارد که به دلیل این که شاعر بزرگ ایرانی، حافظ شیرازی در این مکان به خاک سپرده شده است، به آن حافظیه می گویند. در مجموعه حافظیه علاوه بر آرامگاه حافظ بخش های دیگری نیز وجود دارد. حیاط حافظیه از دو صحن تشکیل شده است. این دو صحن با استفاده از یک تالار به طول 56 متر از هم جدا شده اند. در این تالار 20 ستون سنگی وجود دارد که ارتفاع آنها به 5 متر می رسد.

قبر حافظ در شیراز

آرامگاه حافظ در صحن شمالی قرار دارد و بر بالای قبر گنبدی با ارتفاع 10 متر ساخته شده است. این گنبد بر روی 8 ستون سنگی 5 متری قرار گرفته است. بخش خارجی گنبد با استفاده از ورق های مسی و کاشی های رنگی تزئین شده است. دورتادور گنبد ابیاتی از غزلیات حافظ با خط ثلث نوشته شده است. سنگ قبر حافظ شیرازی به دستور کریمخان زند از سنگ مرمر ساخته شده و بر روی سنگ قبر غزلی از حافظ نوشته شده است. سنگ قبر به دست حاج آقاسی بیگ افشار آذربایجانی حجاری شده است و هم اکنون نیز همین سنگ قبر بر روی مزار حافظ قرار دارد.

مکان های دیدنی نزدیک به حافظیه

· دروازه قرآن
·موزه هفت تنان
· باغ ارم
· باغ باغ نارنجستان

قبر سعدی در شیراز

آرامگاه سعدی

آدرس: شیراز، انتهای خیابان بوستان، جنب باغ دلگشا، آرامگاه سعدی
شماره تماس: 07137302300
ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 8 صبح الی 20

از دیگر جاذبه های تاریخی و دیدنی شهر شیراز، آرامگاه سعدی یا سعدیه است. گنبد فیروزه ای رنگ بارگاه جلوه بسیار زیبایی دارد و تماشای این منظره از نمای دور هم جذاب و دلنشین است. آرامگاه سعدی با استفاده از کاشی و به سبک معماری ایرانی تزئین شده است. علاوه بر مقبره، حیاط این مجموعه نیز بسیار زیبا و دیدنی است. در این مجموعه حوضی هشت ضلعی وجود دارد که حوض سکه نامیده می شود. مردم شیراز معتقد هستند که انداختن سکه در این حوض موجب می شود تا آرزوهایشان برآورده شود.

آب انبار قبر سعدی

حوض دیگری به شکل هشت ضلعی در مجموعه سعدیه وجود دارد که به حوض ماهی معروف است. این حوض در زیر ساختمان سعدیه قرار دارد و آب قنات به داخل آن می ریزد. دو حوض مستطیل شکل دیگر در حیاط وجود دارد. ساختمان اصلی سعدیه با سنگ های مرمر و ستون ها با استفاده از گرانیت قرمز پوشیده شده است. نمای داخلی آرامگاه بسیار جذاب تر از نمای بیرونی آن است. در دیوارهای داخلی اشعاری از سعدی با تزئینات زیبا نوشته شده است. نمای بیرونی ساختمان به شکل مکعب است اما وقتی وارد ساختمان می شوید از هشت ضلعی بودن آن تعجب خواهید کرد.

مکان های دیدنی نزدیک به آرامگاه سعدی

· باغ دلگشا
·حافظیه
· باغ ارم

عمارت شاپوری شیراز

عمارت شاپوری شیراز

آدرس: شیراز، خیابان کریم خان زند، خیابان انوری، تقاطع اهلی، عمارت شاپوری
شماره تماس: 07132332934
ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 8 صبح 23

عمارت شاپوری یکی از عمارت های باشکوه و بسیار زیبا در شهر شیراز است. این عمارت به دوره پهلوی تعلق دارد. عمارت شاپوری تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی است و به همین دلیل در شهر شیراز منحصر به فرد بوده و توجه گردشگران را به خود جلب نموده است. ساخت عمارت شاپوری از سال 1310 آغاز شد و در سال 1315 ساخت آن به پایان رسید. خانواده شاپوری تا اوایل دهه 70 در این عمارت ساکن بودند و پس از آن عمارت خالی شد و تا کنون نیز به صورت متروکه باقی مانده است. در سال 1378 ای عمارت به لیست میراث فرهنگی ایران اضافه شد.

داخل امارت شاپوری شیراز

نمای داخلی عمارت نیز بسیار زیبا است. در داخل ساختمان از راه پله استفاده شده است که در آن زمان در معماری ایرانی چنین معماری مرسوم نبوده است. نقاشی های زیبایی بر بالای درها دیده می شود که آثار هنرمندان بزرگ ایرانی است. خلاقیت و نوآوری در معماری این بنا موجب شده تا عمارت شاپوری به یک عمارت اروپایی و منحصر به فرد تبدیل شود. حوض بزرگی در مقابل عمارت وجود دارد که شکل زیبایی داشته و نمای عمارت را تکمیل کرده است. رستوران و کافی شاپ عمارت شاپوری محلی مناسب برای استراحت و لذت بردن از فضای زیبای عمارت است. تجربه غذا خوردن در چنین عمارتی قطعا تکرار نشدنی خواهد بود.

مکان های دیدنی نزدیک به عمارت شاپوری

· ارگ کریم خان زند

·مسجد وکیل
·آرامگاه شاه چراغ
بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز

آدرس: شیراز، خیابان زند، ضلع شرقی میدان شهرداری، بازار وکیل شیراز
ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 9 صبح الی 22

بازار وکیل یکی از معروف ترین بازارهای تاریخی و سنتی ایران است که به دستور کریم خان زند ساخته شده است. حمام وکیل و مسجد وکیل نیز در نزدیکی همین بازار ساخته شده اند و پس از بازدید از بازار می توانید به این دو مکان دیدنی نیز سری بزنید. در گذشته این بازار برای خرید و فروش انواع کالاهای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گرفت و این بازار در حقیقت قلب تجاری شهر شیراز بود و تمام امور تجاری و بازرگانی در این بازار انجام می شد. امروزه این بازار یکی از مهمترین مراکز خرید در شهر به شمار می آید.

داخل بازار وکیل شیراز

بنای سنتی بازار از گچ و آجر ساخته شده است و در برخی از قسمت های آن ستون های سنگی وجود دارد که باعث می شود این بنا بسیار محکم و مستحکم باشد. سقف قسمت چهارسوق بازار ارتفاعی برابر با 11 متر دارد و چهار بازار از این سقف منشعب می شود. سیستم تهویه بازار به دلیل سقف بلند و بادگیرهای موجود به طور طبیعی انجام می شود و هوای داخل بازار خنک و تازه است. علاوه بر این در طور روز نور طبیعی به داخل بازار می تابد و فضای داخل بازار را روشن می کند.

مکان های دیدنی نزدیک به بازار وکیل شیراز

· حافظیه

· باغ جهان نما
·حمام وکیل
ارگ کریم خان شیراز

ارگ کریم خان زند

آدرس: شیراز، ابتدای خیابان کریم خان زند، نبش میدان شهرداری
تلفن تماس: 07132247648
ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 8 الی 21

ارگ کریم خان زند در دوران سلطنت قاجار محل حکومت حاکمان بوده است و در دوره ای محل زندگی و سلطنت کریم خان زند بود. این بنا در دوران پهلوی به عنوان زندان شهربانی مورد استفاده قرار می گرفت و به همین دلیل آسیب زیادی به بنا وارد شد. برای اسکان دادن زندانیان تالارهای موجود در ارگ را به دو طبقه تقسیم نموده و هر کدام از آنها را به شش سلول مجزا تبدیل کردند. نقاشی هایی که از دوران قاجار باقی مانده بود را با گچ پوشش دادند و به دلیل روشن کردن آتش دیوارها و سقف از یک لایه دو پوشیده شده است.

حیاط ارگ کریم خان شیراز

نمای بیرونی ارگ بسیار ساده است اما در درون آن تزئینات زیبا و ظریفی وجود دارد. در قسمت بالای سر در ورودی کاشی کاری های هنرمندانه و زیبایی به کار رفته است که صحنه نبرد رستم و دیو سپید از داستان های شاهنامه را نشان می دهد. این تصاویر مربوط به دوره قاجار است. از دیگر قسمت های ارگ می توان به چند اتاق کوچک، حمام ارگ و گرمخانه اشاره کرد. در داخل حمام چهار ستون سنگی وجود دارد که بر روی آن تزئینات زیبایی کار شده است.

مکان های دیدنی نزدیک به ارگ کریم خان

· حافظیه

·آرامگاه سعدی
·نارنجستان قوام
باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد

آدرس: شیراز، انتهای خیابان عفیف آباد، باغ عفیف آباد
شماره تماس: 07136267343
ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 8 صبح الی 19

باغ گلشن یا باغ عفیف آباد یکی از باغ های تاریخی شیراز است و در معماری آن ویژگی های معماری ساسانی، قاجار و هخامنشی به چشم می خورد. یکی از بزرگترین موزه های نظامی خاورمیانه در این باغ قرار دارد و انواع ادوات نظامی قدیمی و توپ و تانک های بسیار قدیمی در موزه این باغ نگهداری می شوند. در حیاط باغ تعدادی توپ و تانک وجود دارد که بر روی آنها نقوش و نوشته های قدیمی وجود دارد. کاخ سلطنتی عفیف آباد مرکز سلطنت شاهان بوده و در دوره پهلوی نیز مورد استفاده قرار می گرفته است.

حوض باغ عفیف آباد شیراز

از مهمترین بخش های باغ عفیف آباد می توان به ورودی اصلی باغ که دارای چهار ستون گچی زیبا است اشاره کرد. گچ بری سر ستون ها شبیه به سرستون های تخت جمشید هستند. پس از در ورودی به فضای اصلی باغ می رسید. در مرکز باغ عمارت اصلی باغ که کاخ سلطنتی نام دارد به چشم می خورد. این کاخ از اتاق های متعددی تشکیل شده است که معماری و چیدمان هر یک از اتاق ها منحصر به فرد بوده و بسیار زیبا هستند. چیدمان اتاق ها و سالن های کاخ هنوز به همان شکل گذشته و دست نخورده باقی مانده است.

مکان های دیدنی نزدیک به باغ عفیف آباد

· باغ ارم
·حافظیه

· باغ دلگشا

ثبت دیدگاه
دیدگاه کاربران

مطالب مرتبط

جاهای دیدنی اصفهان
جاهای دیدنی اصفهان

شهر اصفهان شهری تاریخی است و جاذبه های دیدنی و تاریخی متعددی دارد. شهر اصفهان تابستانی گرم و زمستا...

جاهای دیدنی مشهد
جاهای دیدنی مشهد

مشهد یکی از مهمترین مقاصد گردشگری که طیف های مختلفی به این شهر سفر می کنند. سالانه افراد بسیاری بر...

مکان های گردشگری تهران
مکان های دیدنی تهران

تهران به عنوان پایتخت ایران برای بیش از دو قرن توانسته در همزیستی متناقض بین مدرنیته و سنت، فقیر و ...

بهترین استان برای سفر نوروزی
بهترین استان برای مسافرت در عید نوروز

تا چشم به هم بزنیم زمستان هم به پایان رسیده و زمان عید نوروز شده و بازار مسافرت های آن داغ است. پس...

جاذبه های گردشگری خلیج فارس
جاذبه های گردشگری خلیج فارس

چه در حال تماشای غروب خورشید بر فراز کرانه های جنوب ایران باشید و چه در حال تقلا بر روی ویرانه های ...