بهترین فرودگاه های ایران

برترین فرودگاه های ایران
تجربه سفر خوب هوایی از فرودگاه خوب شروع می شود. در این مطلب بهترین فرودگاه های ایران برای تجربه ای دلپذیر معرفی شده است
تاریخ : 01/19/2023 10:52:20 ق.ظ

بهترین فرودگاه های ایران

فرودگاه های بسیاری در سراسر کشور ایران و در مراکز استان ها در خطوط داخلی فعالیت دارند. هر یک از فرودگاه ها از نظر کیفیت خدمات و امکانات در سطوح متفاوتی قرار دارند. در این مقاله می خواهیم بهترین فرودگاه های ایران را که از نظر سطح کیفی و رعایت اصول در رده جهانی قرار دارند را معرفی کنیم. اگر کیفیت پرواز و خدماتی که به مسافران ارائه می شود برای شما نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و قصد خرید بلیط هواپیما تهران را دارید، پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

فرودگاه خوب چه ویژگی هایی دارد؟

برای این که بدانیم منظور از فرودگاه خوب چیست بایستی ابتدا ویژگی های یک فرودگاه مجهز و خوب را بشناسیم. فرودگاهی از نظر استاندارد جهانی در سطح عالی قرار دارد که از خدمات فرودگاهی گرفته تا نحوه برخورد کارکنان در بهترین رتبه قرار داشته باشد. از مهمترین ویژگی های یک فرودگاه خوب می توان به چند مورد مهم اشاره کرد:

  • وجود امکانات کافی و استاندارد برای مسافران در سالن های فرودگاه،

  • بالا بودن کیفیت پذیرش مسافر و بار مسافران،

  • نحوه برخورد پرسنل و کارکنان فرودگاه با مسافران،

  • راحتی و آسایش مسافران در سالن های فرودگاه،

  • تهویه مناسب و برخورداری از سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب برای فصول مختلف سال،

  • آراستگی و خوشرویی کارکنان فرودگاه،

  • سرویس های اطلاع رسانی دقیق و مناسب در تمام نقاط فرودگاه،

  • مدیریت مدت زمان انتظار مسافران و نظم کارکنان در زمان پذیرش مسافر،

  • برخورداری از فضای کافی در پارکینگ و دسترسی آسان به سالن های فرودگاه،

  • رعایت نظافت و تمیزی در سالن ها و بخش های مختلف فرودگاه،

  • برخورداری از امکانات مناسب برای افراد سالمند و ناتوان،

  • برخورداری از امکانات کافی برای دسترسی به اینترنت و شارژ امن دستگاه های دیجیتال،

  • برخورداری از غرفه های متعدد برای تامین مایحتاج مسافران از جمله آب و غذا، عابر بانک، سرویس بهداشتی و ...

موارد ذکر شده از مهمترین فاکتورهایی است که مشخص می کند یک فرودگاه از نظر کیفیت خدمات و امکانات در چه سطحی قرار دارد. حال می خواهیم بدانیم بهترین فرودگاه های ایران کدام فرودگاه ها هستند؟

فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران

فرودگاه امام خمینی

فرودگاه بین المللی امام خمینی مرکز پروازهای بین المللی کشور ایران محسوب می شود و بیشتر پروازهای خارجی از این فرودگاه انجام می شوند. این فرودگاه مساحتی برابر با 14 هزار هکتار دارد و عنوان بزرگترین و وسیع ترین مجموعه فعال در زمینه حمل و نقل هوایی ایران را به نام خود ثبت کرده است. این فرودگاه در بخش جنوب غربی شهر تهران واقع شده است و تمامی امکانات لازم برای مسافران داخلی و خارجی را فراهم نموده است.

فاصله فرودگاه تا مرکز شهر تهران 30 کیلومتر بوده و دارای باند فرودگاهی وسیع و پارکینگ هایی بزرگ با ظرفیت بالا است. در طول هفته بیش از 700 پرواز از فرودگاه امام خمینی تهران به 30 کشور انجام می شود و بیش از 40 ایرلاین در این فرودگاه فعالیت دارند.

پروژه ساخت فرودگاه امام خمینی به سال 1346 برمی گردد. اما این پروژه در زمان انقلاب با مشکلاتی مواجه شد که منجر به توقف ساخت آن شد. بار دیگر در سال 1374 چند شرکت داخلی با همکاری یک شرکت فرانسوی کار ساخت فرودگاه را مجدد آغاز کردند و فاز اول فرودگاه امام خمینی در سال 1383 افتتاح شد. فاز دوم فرودگاه نیز هم اکنون در دست ساخت است.

فرودگاه بین المللی امام خمینی سه ترمینال دارد که هم اکنون تنها یکی از آنها فعال است و مسافران بسیاری از طریق همین ترمینال به طور روزانه به کشورهای مختلف جهان سفر می کنند. ترمینال های دیگر نیز در دست ساخت هستند و در صورتی که کار ساخت آنها تکمیل شود ظرفیت بالایی از مسافران را پذیرش خواهند کرد.

از جمله امکانات فرودگاه اما خمینی تهران می توان به اینترنت رایگان، وجود بانک و صرافی در داخل سالن، رستوران و کافی شاپ، یک هتل پنج ستاره و یک هتل چهار ستاره برای اقامت مسافران با بهترین امکانات اشاره نمود. این هتل ها امکان اقامت های کوتاه چند ساعته را فراهم نموده است تا مسافران بتوانند تا رسیدن زمان پرواز کمی استراحت کنند.

ایرلاین های فعال در فرودگاه امام خمینی تهران

شرکت های خارجی متعددی در فرودگاه امام خمینی فعال هستند و در این میان چند ایرلاین داخلی نیز به کشورهای خارجی پرواز دارند که عبارتند از:

  • کاسپین ( به مقاصد دوبی، نجف و اسپارتا)

  • تابان (به مقاصد بغداد، نجف، استانبول، ازمیر، باتومی و تفلیس)

  • زاگرس (به مقاصد بغداد، نجف، ازمیر، استانبول و تنفلیس)

  • قشم ایر (به مقاصد بغداد، بروکسل، استانبول، دوبی، ازمیر و نجف)

  • ماهان ایر ( به شانگهای، پاریس، مونیخ، مسکو، کوالالامپور، کابل، نجف، استانبول، دوبی، دهلی و ...)

  • کیش ایر (به استانبول، باکو، نجف، تفلیس، اسپارتا و ایروان)

  • آسمان (به دبی، نجف، استانبول و ایروان)

  • ایران ایر (به بغداد، بیروت، دمشق، کلن، فرانکفورت، هامبورگ، استانبول، کراچی و ...)

  • آتا (به تفلیس، استانبول، نجف، باکو و دنیزلی)

  • ایران ایرتور (به استانبول)

فرودگاه مهرآباد

فرودگاه مهرآباد

این فرودگاه فعالیت خود را از سال 1328 آغاز نموده است و در آن زمان به عنوان یکی از بزرگترین فرودگاه های موجود در خاورمیانه شناخته می شد. پیش از تاسیس فرودگاه بین المللی اما خمینی تمامی پروازهای داخلی و خارجی از این فرودگاه انجام می شد اما هم اکنون تنها سفرهای داخلی و سفرهای زیارتی در فرودگاه مهرآباد انجام می شوند.

فرودگاه مهرآباد دارای 6 عدد ترمینال فعال دارد که هر یک از ترمینال ها برای خطوط هوایی مشخصی در نظر گرفته شده اند. به عنوان مثال ترمینال شماره 3 و شماره 5 تنها برای ورود و خروج پروازهای زیارتی از مکه و مدینه مورد استفاده قرار می گیرند.

ترمینال های فرودگاه مهرآباد

ترمینال شماره 1 مخصوص پروازهای شرکت های هواپیمایی وارش، زاگرس و کیش ایر است و تمامی پروازهای داخلی این شرکت از ترمینال 1 انجام می شود. در ترمینال یک تمامی امکانات رفاهی و غرفه های مختلف برای مسافران فراهم شده است.

ترمینال شماره 2 مخصوص پروازهای ورودی شرکت های هواپیمایی از جمله ایران ایرتور، نفت ایر، ایران ایر، قشم ایر، معراج، کیش ایر و زاگرس است. پروازهای شرکت های هواپیمایی ایران ایرتور، قشم ایر، .ارش، نفت ایر، ایران ایر، آتا و معراج نیز از این ترمینال به مقاصد داخلی مختلف پرواز می کنند.

ترمینال شماره 4 تنها برای پروازهای خروجی شرکت های هواپیمایی کاسپین، ماهان، آسمان، تابان، اترک و سپاهان مورد استفاده قرار می گیرد. در این ترمینال نیز همانند سایر ترمینال های فرودگاه مهرآباد امکانات و خدمات رفاهی به بهترین شکل ممکن ارائه می گردد. با خرید بلیط هواپیما اهواز از هر یک از ایرلاین های نام برده می توانید سفری خوب و به یادماندنی را تجربه کنید.

ترمینال شماره 6 تنها برای پروازهای ورودی شرکت های هواپیمایی از جمله ماهان، آسمان، تابان، کاسپین، اترک، ساها، پویا و سپهران استفاده می شود. غرفه های متعددی از جمله رستوران و کافی شاپ و غرفه های سرگرمی در این ترمینال برای مسافران در نظر گرفته شده است.

فرودگاه بین المللی کیش

فرودگاه کیش

فرودگاه بین المللی جزیره کیش با 9 کیلومتر مربع مساحت دارد و در سال 1356 به طور رسمی افتتاح شد. در این فرودگاه پروازهای داخلی و خارجی متعددی به مقاصد مختلف انجام می شود. این فرودگاه دارای دو باند مجزا بوده و دارای 4 ترمینال است. یکی از ترمینال ها مخصوص پروازهای ورودی و خروجی داخلی است و از ساعت 6 صبح تا 12 شب مسافران را پذیرش می کند. دو ترمینال دیگر مخصوص پروازهای ورودی و خروجی خارجی است. یکی از ترمینال ها مخصوص پروازهای ورودی است و دیگری برای پروازهای خروجی مورد استفاده قرار می گیرد.

از جمله شرکت های هواپیمایی فعال در فرودگاه بین المللی کیش عبارتند از کیش ایر، آتا، ایران ایرتور، کاسپین، ایران ایر، آسمان، ماهان، کارون، معراج، قشم ایر، سپهران، تابان و زاگرس.

امکانات و خدمات رفاهی موجود در فرودگاه بین المللی کیش به صورتی است که در تمامی فصول سال مسافران در رفاه کامل به سر می برند و به بهترین شکل ممکن پذیرایی می شوند. چندین شعبه بانکی در این فرودگاه وجود دارد از جمله بانک سپه، بان سامان، بانک ملت، بانک تجارت، بانک صادرات، بانک دی و ...

دستگاه خود پرداز تمامی بانک های ذکر شده در فرودگاه فعال هستند و مسافران می توانند برخی از کارهای بانکی خود را از جمله کارت به کارت، برداشت وجه و ... را انجام دهند.

از دیگر امکانات موجود در فرودگاه بین المللی کیش می توان به چندین پارکینگ وسیع، رستوران و کافی شاپ، خدمات پزشکی و درمانی اشاره نمود.

بلیط کده؛ بهترین پیشنهادات خرید بلیط هواپیما

برای خرید بلیط هواپیما کیش می توانید از طریق سایت بلیط کده اقدام نمائید. در بخش پیشنهادات ویژه بلیط کده می توانید ارزان ترین بلیط های هواپیما را به مقاصد مختلف مشاهده کنید. در صورتی که برای خرید بلیط هواپیما سوالی داشتید می توانید با واحد پشتیبانی سایت تماس حاصل نمائید و سوالات خود را با کارشناسان ما در میان بگذارید.

ثبت دیدگاه
دیدگاه کاربران

مطالب مرتبط

بزرگترین هواپیمای جهان
بزرگترین هواپیمای جهان

هزاران سال است که انسان ها در تلاشند تا به آسمان بروند. از تلاش های اولیه بشر با استفاده گلایدرها و...

آیا هواپیمای مسافربری چینی جای بوئینگ را در ایران می گیرد؟
آیا هواپیمای مسافربری چینی جای بوئینگ را در ایران می گیرد؟

شرکت هواپیمایی چینی سال هاست که برای سبقت گر...

وسایلی که ورودشان به کابین هواپیما ممنوع است
لیست وسایل ممنوعه به هواپیما

معمولا هر مسافر اجازه دارد تا 5 الی 7 کیلوگرم، بسته به نوع بلیط هواپیما ، بار با خود به داخل کابی...

10 نکته عجیب درباره غذای مسافران در هواپیما
10 نکته عجیب درباره غذای مسافران در هواپیما

شاید شما نیز شایعات بسیاری درباره غذای هواپیما شنیده و در سفرهای هوایی غذاهایی با رنگ و طعم متفاوت...

بالاخره بلیط هواپیما 29% گران شد یا 85%؟
بالاخره بلیط هواپیما 29% گران شد یا 85%؟

قیمت بلیط هواپیما در دو سال گذشته، از ابتدای سال 1400 تا کنون بدون هیچ گونه تغییری به فروش رسی...

آموزش پیدا کردن بلیط ارزان هواپیما
آموزش پیدا کردن بلیط ارزان هواپیما

اگر قصد سفر دارید و می خواهید بلیط هواپیما را با ارزان ترین قیمت ممکن خریداری کنید، بایستی در لیست...