تفاوت بلیط های سیستمی و چارتری

بلیط چارتری بهتر است یا بلیط سیستمی
بلیط سیستمی برای سفر مناسب تر است یا بلیط چارتر؟ تمامی موارد مربوط به این 2 نوع بلیط توضیح داده شده است.
تاریخ : 01/23/2023 12:36:56 ق.ظ

بلیط هواپیما، چارتر یا سیستمی؟ این سؤال بسیاری از مسافران هوایی است. مسافران مشتاق می دانند چه زمانی بلیط پرواز چارتر و چه زمانی بلیط سیستمی برای آنها مناسب است. باید به مسافران معمولی بگوییم که این سؤال پاسخ قطعی ندارد و در دوراهی خرید بلیط هواپیما چارتر یا سیستمی، زمان خرید بلیط تعیین کننده نهایی است. بلیط هواپیما چارتر و سیستمی هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. اینکه بلیط هواپیما چارتر یا سیستمی برای سفر خود بخرید بستگی به بودجه و شرایط سفر شما دارد.

بلیط سیستمی چیست؟

بلیط سیستمی نوعی بلیط هواپیما است که مستقیماً توسط شرکت هواپیمایی قیمت گذاری می شود. این بلیط ها برنامه منظم و ثابتی دارند و تعداد نفرات پرواز و کرایه ها از قبل توسط شرکت هواپیمایی برنامه ریزی شده است. قیمت بلیط سیستمی ایرلاین ها و آژانس های مسافرتی رسمی به دلیل ثابت بودن یکسان است. مهمترین مشخصه بلیط های سیستمی این است که قیمت آن همیشه ثابت و بدون تغییر است.

بلیط سیستی یا چارتر


مزایای خرید بلیط هواپیما سیستمی

اولین و رایج ترین بلیط هواپیمایی که می توانید بخرید؛ بلیط سیستمی است. این بلیط ها را قادرید مستقیماً از خطوط هوایی مختلف خریداری کنید. همان طور که از نام آن پیداست، قیمت بلیط های سیستمی در آژانس های مسافرتی مختلف ثابت است. در واقع قیمت این بلیت ها در بازه های زمانی مختلف و با توجه به تقاضا و عرضه تغییر می کند.

یکی دیگر از قوانین این بلیط ها قیمت متفاوت آنها بسته به سن مسافر است. بلیط برای کودکان و نوزادان به طور قابل توجهی ارزان تر از بزرگسالان است. با این وجود، قیمت گروه های سنی به طور سیستماتیک تعیین می شود؛ بنابراین، بسته به مقصد خود می توانید با قیمت های تأیید شده این بلیط را برای اعضا خانواده خود تهیه کنید.

چرا بهترین بلیط هواپیما را بلیط های سیستمی می گویند؟ حقیقت این است که مزایای بلیط های سیستمی هواپیما، با وجود گران تر بودن، بسیاری از مسافران را به خرید این نوع بلیط ها ترغیب می کند. به نظر شما این ویژگی ها کدام اند؟

یک پرواز سیستمی یا معمولی امکان خرید بلیط هواپیما را برای مدت طولانی فراهم می کند. این بدان معناست که اکنون می توانید بلیط های چند ماه آینده را مخصوصاً برای مقاصد خارجی خریداری کنید.

بلیط چارتر

می توانید بلیط خود را کنسل کنید و مبلغ زیادی از قیمت بلیط دریافت کنید. قابلیت کنسل شاید مهمترین تفاوت بین بلیط های چارتر و سیستمی باشد. لطفاً توجه داشته باشید که در صورت استرداد وجه توسط شرکت صورت گیرد، شرکت هواپیمایی مربوطه هزینه بلیط را پرداخت خواهد کرد. اما اگر کنسلی بلیط هواپیما از جانب مسافر باشد، با توجه به زمان درخواست، قوانین هواپیما و سطح پرواز، درصد جریمه کنسلی مشخص می شود و شما به راحتی می توانید بلیط را کنسل کنید.

یکی دیگر از مزایای خرید بلیط هواپیما سیستمی این است که قیمت بلیط برای بزرگسالان، کودکان و نوزادان متفاوت است.

علاوه بر تمامی این امکانات، با خرید بلیط هواپیما سیستمی می توانید تاریخ پرواز (در صورت خالی بودن ظرفیت) را تغییر دهید.

حالا شاید با خود فکر کنید چرا با وجود این همه مزیت، بسیاری از مسافران بلیط چارتر را برای سفر انتخاب می کنند؟ در پاسخ به این سؤال باید به معایب خرید بلیط هواپیما سیستمی اشاره کرد.

معایب خرید بلیط هواپیما سیستمی

دانستن برخی از معایب بلیط چارتر و سیستمی، معیار خوبی برای سنجش تفاوت این دو است. معیاری که به ما امکان می دهد بهترین انتخاب را داشته باشیم و با توجه به شرایط خود بهترین بلیط را انتخاب کنیم. در ادامه شما را با برخی از معایب بلیط سیستمی یا همان بلیط های برنامه ای بیشتر آشنا می کنیم:

هزینه بالا در مقایسه با پرواز چارتر

از جمله معایب بلیط های سیستمی قیمت بالای آنها نسبت به اکثر بلیط های چارتر است. اما چرا قیمت بلیط اینقدر بالاست؟ این سوالی است که باید به آن پاسخ داده شود. علت بالاتر بودن قیمت بلیط سیستمی از پرواز چارتر باید در تأیید سازمان هواپیمایی بررسی شود. در واقع از آنجایی که سازمان هواپیمایی مسئول تعیین قیمت بلیط سیستمی است، اغلب مشاهده می شود که تفاوت زیادی بین پرواز سیستمی و پرواز چارتر وجود دارد.

محدودیت داشتن پروازهای سیستمی

یکی دیگر از معایب پروازهای برنامه ای این است که محدودیت های زیادی در برنامه آنها وجود دارد. حتی اگر برای پروازهای آتی برای مدت طولانی برنامه ریزی شود، باز هم می بینیم که در ایام پیک سفر مانند تابستان و نوروز، ظرفیت تمام می شود یا با کمبود ظرفیت مواجه می شویم.

یکی دیگر از معایب پرواز سیستمی محدودیت پرواز است، به عنوان مثال اگر بخواهید برای دو یا سه روز دیگر بلیط بگیرید ممکن است نتوانید آن را به راحتی رزرو کنید. زیرا بلیط پروازهای سیستمی خیلی زودتر خریداری می شود.

تفاوت قیمت در هر فصل سال

یکی از معایب خرید بلیط سیستمی قیمت متفاوت آن نسبت به بلیط چارتر است. قیمت بلیط در پروازهای معمولی با قیمت پروازهای چارتر در اکثر روزهای سال بسیار متفاوت است. در واقع تفاوت بلیط های سیستمی و اجاره ای در قیمت بیشتر به چشم می خورد. قیمت بالای این بلیت ها نسبت به بلیط های چارتر باعث شد تا مسافران با وجود همه مزیت های خرید بلیط سیستمی همچنان پروازهای چارتر را ترجیح دهند.

بلیط چارتری چیست؟

مزایای بلیط چارتری

پرواز چارتر را زمانی می توانید خرید کنید که شرکت های هواپیمایی یا شرکت های مسافرتی تمام یا برخی از صندلی های هواپیما را پیش خرید یا به اصطلاح رزرو کرده و سپس به مسافران می فروشند.

در چنین مواقعی پرواز چارتر است و بلیط خریداری شده توسط مسافر چارتر می شود. طبق قرارداد بین شرکت هواپیمایی و آژانس رزرواسیون، آژانس باید تمام هزینه پرواز را برای همه صندلی ها بپردازد، حتی اگر برخی از بلیط ها فروخته نشود. به همین دلیل، در صورت وجود صندلی، بلیط های چارتر را می توان باقیمت های کمتر در روزهای پرواز هم خریداری کرد.

اینجاست که تفاوت بلیط سیستمی و چارتر مشخص می شود. قیمت بلیط چارتر با توجه به نیاز مسافران متفاوت است. مثلاً در روزهای تعطیل یا آخر هفته که تردد مسافران افزایش می یابد، قیمت بلیط چارتر افزایش می یابد و گاهی می تواند بیشتر از بلیط سیستمی باشد، اما در اواسط هفته یا در روزهای غیر تعطیل بلیط ارزان تر خواهد بود.

مزایای خرید بلیط هواپیما چارتری

از آنجایی که بلیط های سیستمی دارای مزیت هایی هستند، بنابراین بلیط های چارتر دارای مزایایی نیز خواهند بود. مزایایی که ارزش این بلیط را نسبت به بلیط سیستمی نشان خواهد داد. در مورد این مزایا بیشتر خواهید آموخت.

ارزان بودن

ابتدا باید بدانید که این تخفیف بستگی به شرایط دارد. در واقع بلیط چارتر می تواند بسیار ارزان یا بسیار گران باشد. اگر بلیط خود را در زمان مناسب خریداری کنید، می توانید بسیار ارزان تر از پروازهای سیستمی سفر کنید. به عنوان مثال، فصولی که بلیط های چارتر با قیمت های پایین تری فروخته می شود، شامل فصولی است که مسافران کمتری دارند.

کارآمد برای روز مبادا

مزیت دیگر این نوع پرواز زمانی است که پروازها و بلیط های سیستمی به طور کامل رزرو شده باشند. در چنین مواقعی می توانید با خرید بلیط چارتر سفر کنید. البته باید آمادگی سفر با قیمتی بالاتر از بلیط سیستمی تأیید شده را داشته باشید (فروش بلیط زیر قیمت مصوب تخلف محسوب می شود و قابل پیگرد قانونی است). اما نیمه پر لیوان است، می توانید سفر کنید. به خصوص اگر عجله دارید.

در مقایسه با بلیط سیستمی، مهمترین و تنها مزیت بلیط چارتر یک کلمه است: قیمت! بلیط هواپیما چارتر در اکثر روزهای سال ارزان تر و مقرون به صرفه تر از بلیط های سیستمی است.

بلیط چارتر یا سیستم

معایب بلیط چارتری

همان طور که بلیط سیستمی دارای مزایا و معایبی است، بلیط چارتر نیز دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

محدودیت در کنسل کردن بلیط

یکی از معایب بلیط چارتر این است که نمی توان آن را به راحتی کنسل کرد. یا در صورت امکان میزان خسارتی که برای او در نظر گرفته شده بسیار زیاد باشد. در واقع اگر قصد خرید بلیط چارتر را دارید، باید از سفر خود و امنیت آن مطمئن باشید.

یکسان بودن قیمت بلیط برای همه سنین

یکی دیگر از معایب پروازهای چارتر نسبت به پروازهای معمولی، یکسان بودن قیمت بلیط برای کودکان و بزرگسالان است. البته قیمت بلیط برای کودکان تا 2 سال ارزان تر است و قیمت بلیط حدود ده درصد قیمت بلیط بزرگسالان است.

محدودیت مسیرهای پروازی

یکی دیگر از معایب پروازهای چارتر که امروزه تا حد زیادی برطرف شده است، محدودیت مسیرهای پروازی است. در واقع برای اکثر مسیرهای پرترافیک می توان بلیط چارتر را تهیه کرد و در مسیرهای کم تردد و سایر مسیرها بلیط با تعداد کمتری به فروش می رسد.

با وجود تفاوت ها، مزایا و معایب بلیط های سیستمی و چارتر، انتخاب نهایی با مسافر است. نمی توانیم بگوییم که فقط بلیط سیستمی بخرید یا فقط با پروازهای چارتر سفر کنید، زیرا باید همه جوانب را در نظر بگیرید و با توجه به شرایط خود بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

ترفندهای فروش بلیط چارتر

بلیط چارتر یا سیستمی

چون چارترکننده هزینه بلیط هواپیما چارتر را از قبل پرداخت کرده است، اگر آن صندلی هواپیما در مسیر چارتر خالی بماند، ضرر چارترکننده است. از این رو شرکت های چارتری ترجیح می دهند در هر فصلی بلیط هواپیما چارتر بفروشند. اما فروش بلیط هواپیما چارتر ارتباط مستقیمی با کیفیت آژانس و تعداد مسافر و تاریخ پرواز دارد.

اگر این پرواز در تاریخ پر تقاضا باشد، مشخص است که ظرفیت پرواز پر خواهد شد و بلیت های پرواز چارتر آن مسیر به فروش می رسد، شاید حتی با قیمتی بالاتر.

بلیط سیستمی مثلاً در ایام تعطیلی مانند عید نوروز و اعیاد مذهبی و به خصوص در ایام تعطیلات تقاضای سفر زیاد است و خالی نبودن صندلی طبیعی است و زمان مناسبی برای خرید بلیط هواپیما چارتر نیست.

اما برعکس، در اواسط هفته یا در دوره هایی که برای سفر مناسب نیستند، ممکن است برخی زمان ها خالی باشند. اکنون که همه اینها را گفتیم، آژانس چارترکننده، اجاره بلیط را با قیمت های مختلف در زمان های تفاوت ارائه می دهد. از آنجایی که ضررِ پر نشدنِ پرواز چارتر مستقیماً متوجه چارترکننده می شود، او گاهی اوقات قیمت بلیط را پایین می آورد تا بلیت ها پیش فروش شوند.

در برخی موارد، هر چه به زمان پرواز نزدیک تر باشید، بلیط ارزان تر است. به طور خلاصه، در برخی زمان های کم تقاضا از سال، ماه و هفته، می توانید بلیط چارتر را با قیمت بهتری تهیه کنید.

تفاوت بلیط سیستمی و چارتر

در حالی که ما معایب و مزایای بلیط های سیستمی و چارتر را درک می کنیم، بررسی تفاوت بین بلیط های چارتر و سیستمی در قالب یک لیست ضرری ندارد:

تعیین قیمت بر حسب میزان عرضه و تقاضا

میزان عرضه و تقاضا می تواند بر قیمت بلیط چارتر تأثیر بگذارد. اما تأثیری بر قیمت بلیط سیستمی ندارد. قیمت ثابتی از بلیط سیستمی می توان انتظار داشت در حالی که قیمت بلیط چارتر دائماً در حال تغییر است.

تعیین قیمت بلیت بر اساس معیارهای سنی

در زمان خرید بلیط سیستمی هواپیما سنین مختلف در نظر می گیرد. به این ترتیب قیمت بلیط کودکان کمتر از بزرگسالان است. اما در بلیط چارتر قیمت بلیط برای تمامی گروه های سنی یکسان است.

قیمت بلیط سیستمی برای کودکان و بزرگسالان متفاوت است، در حالی که بلیط چارتر برای همه سنین یکسان است.

استرداد یا عدم استرداد بلیط

گاهی اوقات پس از خرید بلیط پشیمان می شویم و می خواهیم آن را پس دهیم. در این صورت امکان استرداد یا استرداد بلیط در سامانه فروش بلیط وجود دارد. با این حال، این بردها را نمی توان برای بلیط های هواپیمایی چارتر به دست آورد. به این ترتیب پس از پشیمانی بلیط سیستمی، پس از کسر جریمه ناچیزی، کل مبلغ بلیط به شما بازگردانده می شود. اما در مورد بلیط های اجاره ای به هیچ عنوان به شما بازگردانده نمی شود.

بلیط چارتر را نمی توان در بیشتر موارد کنسل کرد، در حالی که بلیط سیستمی را می توان در هر زمانی کنسل کرد.

مقدار بار مجاز

میزان بار مجاز در پروازهای چارتر (مخصوصاً پروازهای خارجی) کمتر از بار مجاز در پروازهای سیستمی است.

در نهایت باید توجه داشت که اگرچه تفاوت بلیط چارتر و سیستمی در قیمت پایین بلیط چارتر است، اما همیشه این طور نیست. اگر منتظر تغییر قیمت بلیط چارتر در دوره های اوج مصرف یا روزهای اوج مسافر باشید، ممکن است ضرر کنید.

هنگامی که تقاضای بلیط زیاد است، بلیط های چارتر نه تنها ارزان تر هستند، بلکه با نزدیک شدن به زمان حرکت، با قیمت های بالاتری نیز به فروش می رسند؛ بنابراین اگر می خواهید با پرواز چارتر سفر کنید، بهتر است به زمان سفر خود توجه کنید.

سخن آخر

بلیط های سیستمی یا بلیط چارتر بسته به زمان و مقصد موردنظر شما مزایا و معایبی دارند برای خرید بلیط چارتر حتماً به آژانس مسافرتی رسمی و معتبر مراجعه کنید؛ زیرا در برخی موارد ممکن است نام مسافر در لیست ایرلاین ها نباشد. سایت بلیط کده مرجع رسمی خرید بلیط هواپیما؛ برای اطلاعات بیشتر می توانید با پشتیبانی 24 ساعته آن تماس بگیرید.

ثبت دیدگاه
دیدگاه کاربران

مطالب مرتبط

بزرگترین هواپیمای جهان
بزرگترین هواپیمای جهان

هزاران سال است که انسان ها در تلاشند تا به آسمان بروند. از تلاش های اولیه بشر با استفاده گلایدرها و...

آیا هواپیمای مسافربری چینی جای بوئینگ را در ایران می گیرد؟
آیا هواپیمای مسافربری چینی جای بوئینگ را در ایران می گیرد؟

شرکت هواپیمایی چینی سال هاست که برای سبقت گر...

وسایلی که ورودشان به کابین هواپیما ممنوع است
لیست وسایل ممنوعه به هواپیما

معمولا هر مسافر اجازه دارد تا 5 الی 7 کیلوگرم، بسته به نوع بلیط هواپیما ، بار با خود به داخل کابی...

10 نکته عجیب درباره غذای مسافران در هواپیما
10 نکته عجیب درباره غذای مسافران در هواپیما

شاید شما نیز شایعات بسیاری درباره غذای هواپیما شنیده و در سفرهای هوایی غذاهایی با رنگ و طعم متفاوت...

بالاخره بلیط هواپیما 29% گران شد یا 85%؟
بالاخره بلیط هواپیما 29% گران شد یا 85%؟

قیمت بلیط هواپیما در دو سال گذشته، از ابتدای سال 1400 تا کنون بدون هیچ گونه تغییری به فروش رسی...

آموزش پیدا کردن بلیط ارزان هواپیما
آموزش پیدا کردن بلیط ارزان هواپیما

اگر قصد سفر دارید و می خواهید بلیط هواپیما را با ارزان ترین قیمت ممکن خریداری کنید، بایستی در لیست...