بهترین هواپیما های ایران برای کدام شرکت هواپیمای است

بهترین هواپیما های ایران
خدمات رفاهی که نوع سرویس دهی به هواپیما ها عواملی هستند که شرکت های هواپیمایی را از هم متفاوت می کنند. در این محتوا مزایا هر کدام از این شرکت ها بیان شده است.
تاریخ : 01/19/2023 11:38:40 ب.ظ

برای خرید بلیط هواپیما تهران نباید در انتخاب خطوط هوایی مختلف ایرانی تردید کنید. البته اگر تجربه و دانش کافی در مورد هواپیماهای مختلف داشته باشید، این کار برای شما راحت تر خواهد بود.

برخی از خطوط هوایی طولانی ترین تاریخ و مشهورترین نام ها را دارند. اما آیا برای در نظر گرفتن چنین پروازهایی برتر و راحت کافی است؟ قطعاً نه.

سؤال مهمی که اکنون مسافران از خود می پرسند این است که بهترین خطوط هوایی برای پرواز به ایران چه در داخل و چه در سطح بین المللی کدام اند؟

ما می خواهیم با استفاده از هواپیماهای مدرن و قابل اعتماد و خدمه پرواز حرفه ای یک تجربه پرواز خوب داشته باشیم. یکی از نکات ارتباط مستقیمی با ایمنی پرواز و جان مسافران دارد. علاوه بر موارد فوق، عدم تأخیر در پرواز یکی از عوامل مهم دیگر در انتخاب ایرلاین مقصد است.

با ما همراه باشید تا بهترین ایرلاین های ایرانی را معرفی کنیم و ببینیم چه شرایطی دارند و در حال حاضر از چه هواپیماهایی استفاده می کنند.

معرفی بهترین شرکت های هواپیمایی ایران

در سال های گذشته حدود 21 شرکت هواپیمایی در ایران فعالیت می کنند که برخی از آنها در سفرهای هوایی جایگاه اصلی را به دست آورده اند و برخی دیگر چندان قوی نیستند.

شرکت هواپیمایی ایران ایر

ایران ایر

ایران ایر یکی از قدیمی ترین و بهترین ایرلاین های ایرانی است. ایران ایر در سال 1325 با نام ایران ایرویز تأسیس شد و پس از 16 سال با ادغام دو شرکت ایران ایرویز و پرشین ایرویز فعالیت خود را با نام ایران ایر از سر گرفت. این ایرلاین با 41 هواپیما به عنوان بزرگترین شرکت هواپیمایی ایران شناخته می شود.

ایران ایر هواپیمای ATR 13 و هواپیمای ایرباس 17 دارد که یکی از ویژگی های این ایرلاین وجود اتوبوس های اختصاصی در فرودگاه های اصلی کشور برای جابه جایی مسافران خود از هواپیمای فرودگاهی به موقعیت هواپیما است.

ایران ایر در سال 1341 تأسیس شد. جالب است بدانید اولین پرواز این ایرلاین از تهران به مشهد بوده است. ایران ایر طی سالیان متمادی پروازهای مختلفی به شهرهای داخلی و خارجی داشته است و می توان آن را قدیمی ترین ایرلاین ایران و یکی از بهترین ایرلاین های ایران دانست.

ایران ایر در پروازهای خود از 51 هواپیما استفاده می کند که شامل هواپیماهای زیر می شود:

  • هواپیمای ایرباس A300: 8 فروند
  • هواپیمای ایرباس A310: 2 فروند
  • هواپیمای ایرباس :A300-600 4 فروند
  • هواپیمای بوئینگ 747: 1 فروند
  • هواپیمای فوکر: 2 فروند


پرترددترین مقاصد داخلی ایرلاین ایران ایر

اولین پرواز تهران به مشهد توسط ایران ایر یکی از بهترین ایرلاین های داخلی ایران انجام شد و در حال حاضر این ایرلاین به 35 شهر داخلی کشور از جمله آبادان، اهواز، اردبیل، بندرعباس، بیرجند، بندر لنگه، گرگان، اصفهان، کرمانشاه، مشهد، قشم، رشت؛ ساری و... پرواز می کند.

برترین مقاصد خارجی ایرلاین ایران ایر

ایران ایر در پروازهای بین المللی خود مانند نجف، کویت، کوالالامپور، دوکه، دمشق، کراچی، دبی، پکن، تاشکند، بیروت، بمبئی، میلان، وین، لندن، مسکو، هامبورگ، کلن، کوتنبرگ، رم، فرانکفورت، پاریس، آنکارا، استکهلم، استانبول، آمستردام و از بهترین هواپیماهای مسافربری ایران استفاده می کند. این شرکت همچنین حمل و نقل بار ایران ایر را به بسیاری از کشورهای جهان انجام می دهد.

شرکت هواپیمایی ماهان

ماهان ایر

هواپیمایی ماهان که بهترین ایرلاین در حال حاضر ایران است، در سال 1371 به عنوان اولین ایرلاین خصوصی در ایران شروع به فعالیت کرد و در اولین سال تأسیس خود نام خوبی برای خود دست وپا کرد.

منظم بودن و ایمن بودن پروازهای ماهان و ارائه خدمات مناسب به مسافران باعث شهرت و نتایج خوبی در بین مسافران این شرکت هواپیمایی داخلی شده است. جالب اینجاست که شرکت هواپیمایی ماهان در تیرماه 1400 با کمی تاخیر عنوان شرکت هواپیمایی داخلی را از آن خود کرد.

همان طور که می دانید تاخیر در پرواز یکی از ناخوشایندترین دغدغه های همیشگی ترین شرکت های هواپیمایی است. هواپیمایی ماهان در سال های اخیر توانسته از این نظر از فرودگاه قدیمی فاصله بگیرد. البته این بدان معنا نیست که در پروازهای هواپیمایی ماهان تاخیری وجود ندارد. اما در مقایسه با سایر ایرلاین ها می توان هواپیمایی ماهان را از این نظر برتر دانست.

یکی دیگر از ویژگی های بارز شرکت هواپیمایی ماهان، خرید هواپیماهای جدید و استفاده از پروازهای داخلی این ایرلاین است و مسافران برای ایمنی پرواز حاضر به خرید بلیط این ایرلاین می شوند.

از هواپیماهای مورد استفاده در شرکت هواپیمایی ماهان که مطمئناً جزو بهترین هواپیماهای ایران است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هواپیماهای ایرباس B4- 300: 2 فروند
  • هواپیماهای A300-600: 14 فروند
  • هواپیماهای بوئینگ 747-300: 2 فروند
  • هواپیماهای ایرباس A340-600: هفت فروند
  • هواپیماهای ایرباس A340-300: چهار فروند
  • هواپیماهای ایرباس A310-300: 10 فروند
  • هواپیماهای Bae-146-300: 17 فروند


هواپیماهای ایرباس A340-300 و ایرباس A310-300 از بهترین هواپیماهای موجود در خطوط هوایی ایران با ایمنی و راحتی پرواز بالا هستند و معمولاً توسط ماهان برای سفرهای دوربرد خارج از کشور مورد استفاده قرار می گیرند.

مقاصد داخلی ایرلاین ماهان ایران

در سال های اخیر در حالی که شرکت هواپیمایی ماهان توانسته شبکه پروازی خود را ضمن انجام پروازهای داخلی و پرواز به شهرها و شهرستان ها به ویژه مناطق محروم گسترش دهد و شما می توانید از تهران به اصفهان، مشهد به بازار ایران پرواز کنید. همچنین می توانید با ناوگان این ایرلاین به شهرهایی مانند لار، بندر لنگه، آبادان و زاهدان سفر کنید.

مقاصد خارجی ایرلاین ماهان ایران

مقاصد اصلی خطوط هوایی ماهان شامل بارسلون، مونیخ، پاریس، باکو، پکن، لاهور، بغداد، دمشق، ایروان، میلان، مسکو، کویت، کابل، نجف، بیروت، گوانگجو، کوالالامپور، دهلی، اربیل، آنکارا، شانگهای، استانبول، بانکوک، دوسلدورف، دبی و است.

شرکت هواپیمایی آتا

آتا ایر

شرکت هواپیمایی آتا در سال 2007 تأسیس شد و طی سال های بعد توانست اعتبار لازم را در زمینه خدمات و ایمنی پرواز کسب کند. جالب است بدانید که این ایرلاین ایرانی تاکنون کمترین مصدومیت و تصادف را داشته و به عنوان امن ترین ایرلاین داخلی کشور شناخته می شود. با این حساب افرادی که می خواهند از ایمن ترین پروازها لذت ببرند و کمی نگران سوانح هواپیما هستند این ایرلاین را به عنوان یکی از بهترین گزینه های خود انتخاب می کنند.

از جمله ویژگی های این ایرلاین داخلی رزرو پرواز و بلیط می توان به امکان استرداد آنلاین بلیط، تعداد زیادی بلیط چارتر داخلی و خارجی اشاره کرد.

هواپیماهای مورد استفاده شرکت هواپیمایی آتا تاکنون و در ناوگان این ایرلاین عبارتند از:

  • هواپیماهای بوئینگ MD80: هشت فروند
  • هواپیماهای ایرباس A320: سه فروند
  • هواپیماهای بوئینگ 737: دو فروند
  • هواپیماهای EMB-145: سه فروند


مسیرهای فعال پرواز داخلی شرکت آتا

بلیط هواپیما آتا برای مسیرهای داخلی مانند تهران، مشهد، اهواز، اصفهان، شیراز، تبریز، جزیره کیش، ساری، ارومیه، کرمانشاه، جزیره قشم و آبادان قابل تهیه است. از جمله مسیرهای پرفروش این ایرلاین می توان به مسیرهای تهران تبریز، تهران مشهد، تهران ارومیه، مشهد تهران، مشهد تبریز، مشهد شیراز و ... اشاره کرد.

مسیرهای فعال پرواز خارجی شرکت آتا

مقاصد اصلی خطوط پرواز خارجی شرکت آتا شامل ترکیه، کویت، عراق و است.

شرکت هواپیمایی کیش ایر

در سال 1370 شرکت هواپیمایی کیش ایر شروع به فعالیت کرد و تمرکز این ایرلاین داخلی روی پروازهای جزیره کیش و بقیه شهرهای کشور ها است. البته شرکت هواپیمایی کیش ایر از بهترین هواپیمایی های ایران ا، موفق شد تا گواهینامه IOSA را به دست آورده و در عضویت یاتا قرار بگیرد.

این ایرلاین در مقایسه با سایر رقبای خود در ابعاد کوچکتر فعالیت می کند و ابتدا دو فرود هواپیمای اجاره ای توپولوف را در اختیار گرفت و در ناوگان خود قرار داد. اما پس از مدتی استفاده از هواپیمای توپولف در کشور ممنوع شد و کیش ایر مجبور شد هواپیماهای دیگری از جمله موارد زیر را به ناوگان خود اضافه کند:

  • هواپیماهای بوئینگ MD: هفت فروند
  • هواپیماهای FOKKER-100: دو فروند
  • هواپیماهای ایرباس A321: دو فروند


برترین مقاصد داخلی ایرلاین کیش ایر

کیش ایر

بلیط ایرلاین کیش ایر روزانه از 18 مقصد داخلی به جزیره زیبای کیش ارائه می شود که پربازدیدترین مقصدها شامل تهران، کیش، اصفهان، شیراز، مشهد، رشت، بندرعباس، کرمانشاه، ساری، شاهرود، کرمان، گرگان، تبریز، یزد، عسلویه، رشت و است.

برترین مقاصد خارجی ایرلاین کیش ایر

کشورهای دبی، نجف، تفلیس، مسقط و از مقاصد ویژه خارجی ایرلاین کیش ایر هستند.

شرکت هواپیمایی قشم ایر

در سال 1372 شرکت هواپیمایی قشم ایر کار خود را شروع کرد و در ابتدا فراز قشم نام داشت. قشم ایر در سال های اولیه تنها یک هواپیما را اداره می کرد. اما در سال 1379 توانست ناوگان هوایی خود را به 7 فروند هواپیما برساند. بعدها، در سال 1393، این شرکت به وزارت نفت واگذار شد.

ناوگان هواپیمایی قشم ایر از هواپیماهای زیر تشکیل شده است:

  • هواپیماهای :FOKKER 100 2 فروند
  • هواپیماهای ایرباس 600-300 :4 فروند
  • هواپیماهای RJ 100:6 فروند
  • هواپیماهای ایرباس 320:2 فروند
  • هواپیماهای FOKKER 50:4 فروند


مسیرهای فعال پرواز داخلی ایرلاین قشم ایر

از مسیرهای فعال پرواز داخلی ایرلاین قشم ایر تهران، ماهشهر، کرمان، بیرجند، بندرعباس، ارومیه، اهواز، اصفهان، آبادان، خوی، تبریز، بوشهر، بندر چابهار، شیراز، قشم، رشت، کیش، کرمانشاه، مشهد، یزد، سنندج، بیرجند، گرگان، جاسک، عسلویه، زاهدان، لار و می توان نام برد.

مسیرهای فعال پرواز خارجی ایرلاین قشم ایر

دبی، بغداد، ازمیر، استانبول، نجف، دنیزلی، ایروان، بروکسل، هامبورگ، جده، باتومی، تفلیس، باکو، قونیه، وارنا، سن پترزبورگ، بلگراد و مسیرهای فعال پرواز خارجی ایرلاین قشم ایر هستند.

شرکت هواپیمایی آسمان

شرکت های ایر تاکسی، هور آسمان، ایر سروی و پارس ایر در سال 1359 با یکدیگر ادغام شدند و شرکت هواپیمایی آسمان کار ادغام آنها را آغاز کرد. زمانی که صندوق بازنشستگی کشور در سال 1392 این ایرلاین را تحویل گرفت، رشد شرکت هواپیمایی آسمان نتیجه داد و این شرکت توانست با ارتقای ناوگان خود خدمات خود را بهبود بخشد. همچنین این شرکت گواهینامه IOSA را نیز از یاتا دریافت کرده و تاکنون سابقه خوبی در ارائه خدمات مسافری دارد.

از بهترین هواپیماهای مسافربری ایرانی فعال در این ایرلاین داخلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هواپیماهای ایرباس :A320 6 فروند
  • هواپیماهای بوئینگ 737: 4 فروند
  • هواپیماهای FOKKER 100:7 فروند
  • هواپیماهای ATR 72-200: 5 فروند


مسیرهای فعال پرواز داخلی ایرلاین آسمان

بلیط هواپیما ایرلاین آسمان در مسیرهای داخلی مانند مشهد، تهران، شیراز، اهواز، رشت، زاهدان، ارومیه، گرگان، نوشهر، اردبیل، آبادان، بندرعباس، جزیره کیش، ایلام، چابهار، اصفهان و فعالیت دارد.

مسیرهای فعال پرواز خارجی ایرلاین آسمان

پروازهای خارجی که می توان از ایرلاین آسمان به آن جا پرواز کرد شامل استانبول، کویت، دبی، مسقط، ایروان، دوشنبه و می شود.

افتخارات هواپیمایی آسمان در ایرلاین های داخلی

از افتخارات مهم خطوط هواپیمایی آسمان می توان به عضویت در انجمن هوانوردی پیشرو جهان یاتا، اخذ گواهینامه آیوسا یاتا، توسعه شبکه هوانوردی اشاره کرد. جذب و آموزش کارشناسان دفتر مرکزی شرکت هواپیمایی داخلی در تهران در جاده مخصوص کرج پشت فرودگاه مهرآباد شرکت هواپیمایی آسمان، بازار اکباتان واقع شده است.

شرکت هواپیمایی زاگرس

شرکت هواپیمایی زاگرس در سال 1393 به شرکت هواپیمایی ایران پیوست و در ابتدا با تعداد محدودی هواپیما اقدام به حمل مسافر کرد. متعاقباً شرکت هواپیمایی زاگرس می تواند هواپیماهای بیشتری را به خدمات ناوگان خود اضافه کند و خدمات مسافری هوایی را در سال های آینده افزایش دهد.

از جمله هواپیماهای حاضر در این شرکت هواپیمایی کشوری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هواپیماهای ایرباس 320:2 فروند
  • هواپیماهای ایرباس 321:2 فروند
  • هواپیماهای ایرباس 319:1 فروند
  • هواپیماهای بوئینگ MD-82:6 فروند
  • هواپیماهای بوئینگ MD-83:3 فروند


مسیرهای فعال پرواز داخلی ایرلاین زاگرس

تهران، جزیره کیش، مشهد، شیراز، یزد، اصفهان، آبادان، بوشهر، جزیره قشم، کرمانشاه، کرمان، شهرکرد، رشت و از مسیرهای فعال در پرواز داخلی ایرلاین زاگرس هستند.

مسیرهای فعال پرواز خارجی ایرلاین زاگرس

از مسیرهای فعال پرواز خارجی ایرلاین زاگرس می توان به دمشق، کویت، تفلیس، بغداد، اسپارتا، ازمیر، استانبول، نجف و اشاره کرد.

شرکت هواپیمایی معراج

شرکت هواپیمایی معراج در سال 2009 تأسیس شد و توانست طولانی ترین پرواز موفق را بدون وقفه و سوخت گیری تا 17 ساعت ثبت کند. شرکت هواپیمایی معراج خدمات خوبی به مسافران ارائه کرد و در زمینه سفارش پرواز و عدم تأخیر رکورد خوبی از خود به جای گذاشت.

مسیرهای فعال پرواز داخلی ایرلاین معراج در تهران، تبریز، کرمانشاه، کیش، مشهد، شیراز، جزیره قشم، چابهار، عسلویه و است. همچنین برای مسافرت به ازمیر، استانبول، نجف، اسپارتا و می توانید از مسیرهای فعال پرواز خارجی ایرلاین معراج استفاده کنید.

از برترین ایرلاین های مسافربری ایرانی تحت مدیریت گروه هواپیمایی معراج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هواپیماهای ایرباس 300: دو فروند
  • هواپیماهای ایرباس 320: پنج فروند
  • هواپیماهای ایرباس 321: یک فروند


کدام شرکت ها، هواپیماهای خطوط هوایی ایران را تعمیر می کند؟

اگرچه هر شرکت هواپیمایی تیم های فنی تخصصی خود را دارد، اما به دلیل استقرار تیم تعمیر و نگهداری هواپیمای فوق العاده قوی در داخل شرکت ایران ایر، تعمیرات تخصصی هواپیما که مورد نیاز سایر ایرلاین ها است معمولاً توسط شرکت ایران ایر انجام می شود.

سخن آخر

البته برای هر مسافری که قصد دارد از هواپیما برای رفتن به مقصد استفاده کند، رزرو پرواز برای او بسیار مهم است. نوع هواپیما، ایمنی، کرایه، مهمان نوازی و ایرلاین معیارهای مهمی برای انتخاب بهترین ایرلاین داخلی در ایران برای پرواز هستند.

اگر به دنبال سفر هوایی هستید، می توانید بزرگترین وب سایت رزرو بلیط هواپیما بلیط کده را پیدا کنید و با انتخاب ایرلاین مورد نظر خود با هر هواپیمایی که می خواهید پرواز کنید.

ثبت دیدگاه
دیدگاه کاربران
محمد مجددی
تاریخ : 01/21/2023 12:57:08 ب.ظ

به نظرتون در مقایسه با ایرلاین های جهانی ما کیفیتمون چقدر بالا هست؟

مطالب مرتبط

بزرگترین هواپیمای جهان
بزرگترین هواپیمای جهان

هزاران سال است که انسان ها در تلاشند تا به آسمان بروند. از تلاش های اولیه بشر با استفاده گلایدرها و...

آیا هواپیمای مسافربری چینی جای بوئینگ را در ایران می گیرد؟
آیا هواپیمای مسافربری چینی جای بوئینگ را در ایران می گیرد؟

شرکت هواپیمایی چینی سال هاست که برای سبقت گر...

وسایلی که ورودشان به کابین هواپیما ممنوع است
لیست وسایل ممنوعه به هواپیما

معمولا هر مسافر اجازه دارد تا 5 الی 7 کیلوگرم، بسته به نوع بلیط هواپیما ، بار با خود به داخل کابی...

10 نکته عجیب درباره غذای مسافران در هواپیما
10 نکته عجیب درباره غذای مسافران در هواپیما

شاید شما نیز شایعات بسیاری درباره غذای هواپیما شنیده و در سفرهای هوایی غذاهایی با رنگ و طعم متفاوت...

بالاخره بلیط هواپیما 29% گران شد یا 85%؟
بالاخره بلیط هواپیما 29% گران شد یا 85%؟

قیمت بلیط هواپیما در دو سال گذشته، از ابتدای سال 1400 تا کنون بدون هیچ گونه تغییری به فروش رسی...

آموزش پیدا کردن بلیط ارزان هواپیما
آموزش پیدا کردن بلیط ارزان هواپیما

اگر قصد سفر دارید و می خواهید بلیط هواپیما را با ارزان ترین قیمت ممکن خریداری کنید، بایستی در لیست...